Publiceringsdatum: 2024-12-20
Har du övervägt att arbeta inom yrken med social inriktning-branschen? Ale kommun söker just nu efter en socialsekreterare och du kan vara den de letar efter. Ale kommun söker efter en ny anställd på heltid under tills vidare som är redo att ta sin karriär till nästa nivå.
Ale är platsen där denna position är ledig. Ale kommun söker för närvarande efter flera personer att anställa inom socialsekreterare-branschen. Ta en titt på deras tre lediga tjänster för att se om något av dem passar just dig. Sök jobbet som socialsekreterare hos Ale kommun och ta chansen att ta din karriär till nästa nivå. Ansök senast tisdag den fjortonde januari 2025.
Vi söker dig som vill vara med och forma morgondagens Ale. Hos oss är du med och levererar service och tjänster av bästa kvalitet till Aleborna. Tillsammans skapar 2 500 medarbetare ett Ale, kommunen som fokuserar på invånarna och deras behov. Bli en av oss!
Arbetsmarknad och försörjningsstödsenheten är inne i en spännande fas av utveckling där vi strävar efter att förändra och förbättra våra arbetssätt i kombination med införandet av ny socialtjänstlag.
Vi strävar efter att skapa en framtid för de Alebor som är i behov av våra insatser så att de kan leva ett självständigt och meningsfullt liv. Våra övergripande mål är att arbeta för att varje individ ska kunna uppnå ett självständigt liv med egen försörjning. Vi satsar på att stärka vårt sociala arbete för att bättre kunna stödja och vägleda individer i deras resa mot självständighet genom att sätta individen i centrum och anpassa vårt stöd efter varje individs unika behov och förutsättningar.
Enheten är en del av individ- och familjeomsorgen. Samtliga enheter har ett nära samarbete för att kunna tillgodose behoven hos de vi är till för på bästa sätt. Enheten för arbetsmarknad och försörjningsstöd hanterar fyra huvudområden: arbetsmarknad, försörjningsstöd, integration och boende. Enheten leds av två enhetschefer, två förste socialsekreterare samt en arbetsledare. På vår enhet arbetar socialsekreterare och arbetsmarknadscoacher i team för att stödja individer mot ett självständigt liv. Vi fokuserar på socialt arbete med individen i centrum.
Kontoret är centralt beläget i Nödinge centrum och nås enkelt med kollektivtrafik. Vi är måna om att ha ett salutogent förhållnings gentemot varandra och de vi är till för. På enheten arbetar vi verksamhetsnära för vi tror att de bästa lösningar kommer från de som arbetar i kärnverksamheten.
I rollen som socialsekreterare kommer du att utreda, bedöma, planera och genomföra stödinsatser utifrån socialtjänstlagen. Din utgångspunkt är att, utifrån gällande lagstiftning och riktlinjer, stödja människor till ett självständigt liv. Vi ser att du genom att tillämpa din expertis och ditt engagemang kommer att vara med och forma utvecklingen. Dokumentation och journalföring är en viktig del av arbetet för att säkerställa rättssäkerhet och uppföljning av stödinsatser. Du kommer att samarbeta med olika aktörer både internt och externt för att säkerställa ett helhetsperspektiv och bidra till att individer får det stöd de behöver skyndsamt. Du kommer även att handleda studenter och vara delaktig i en lärande organisation.
För att lyckas i rollen som socialsekreterare hos oss krävs socionomexamen eller annan likvärdig utbildning som arbetsgivaren bedömer som lämplig. Då arbetsuppgifterna innefattar dokumentation och kommunikation behöver du kunna uttrycka dig väl i tal och skrift.
För att kunna hantera rollen som socialsekreterare behöver du ta ansvar för dina och de gemensamma arbetsuppgifterna med verksamhetens/individernas bästa i fokus. Du tar dina uppgifter på allvar, är mån om att slutföra det du påbörjat och ser till att arbetet blir utfört på rätt sätt. Tjänsten kräver även att du har förmåga att arbeta tillsammans med andra för att utföra uppgifter och nå mål. Genom att vara intresserad och skapa förståelse för andra verkar du för ett respektfullt arbetsklimat. Du förstår det gemensamma uppdraget, agerar utifrån det och bidrar till helheten.
Det är meriterande om du har erfarenhet av myndighetsutövning samt erfarenhet av målgruppen inom försörjningsstöd, integration, arbetsmarknad eller boende. Det är en merit om du har erfarenhet av annat socialt arbete och är van vid att möta människor i utsatta situationer.
I Ale kommun värnar vi om att samtliga medarbetare skall ges möjlighet till kontinuerlig
kompetensutveckling genom hela anställningstiden. Vi främjar eget initiativ till andra studier som är till nytta för befattningen. Detta innebär att man som mest kan få ersättning för 50 % av kursavgiften och kurslitteraturen. Ledighet med bibehållen lön kan beviljas med upp till sex dagar per termin. Utöver detta har individ- och familjeomsorgen en egen kompetensutvecklingsplan. Möjlighet till distansarbete finns och varje arbetsgrupp har skapat en egen rutin anpassad efter verksamhetens behov. Du erbjuds extern processhandledning en gång i månaden. Ale kommun äger stugor på Gullholmen som kan hyras till förmånligt pris. Vi har också flextidsavtal och friskvårdsbidrag.
För att arbeta inom socialförvaltningen i Ale kommun krävs ett aktuellt utdrag ur polisens belastningsregister;
https://polisen.se/tjanster-tillstand/belastningsregistret/
Vi strävar efter en jämn könsfördelning och ser mångfald som en styrka och välkomnar därför sökande med olika bakgrund.
Inför rekryteringsarbetet har vi tagit ställning till rekryteringskanaler och marknadsföring. Vi undanber oss därför bestämt kontakt med mediesäljare, rekryteringssajter och liknande.
Vi använder e-rekrytering för att effektivisera och kvalitetssäkra rekryteringsarbetet. Alla dina uppgifter sparas på ditt CV-konto och du kan enkelt logga in och uppdatera dina uppgifter när du vill. Fyll därför i dina uppgifter så omsorgsfullt som möjligt för att ge en rättvisande bild av dig själv.
Dina personuppgifter behandlas i Varbi under rekryteringsprocessen och i den utsträckning detta är nödvändigt för att uppfylla lagstiftningen. Ansökan raderas 24 månader efter avslutande av rekrytering. Om du har ett Varbi-konto kan du använda redigeringen av din profil för att radera, ladda upp och redigera information. Kontakta annars Ale kommun.
Vi vill upplysa om att din ansökan är en offentlig handling enligt offentlighetsprincipen.
Antal tjänster | 3 |
---|---|
Arbetstid | Heltid |
Företagsnamn | Ale kommun |
Lön | Fast månads- vecko- eller timlön |
Omfattning | Tills vidare |
Organisationsnummer | 2120001439 |
Typ av anställning | Vanlig anställning |
Yrke | Socialsekreterare |
Yrkesområde | Yrken med social inriktning |
Ale kommun söker tre personer till denna tjänst som socialsekreterare med placerings i Ale. Om det låter intressant att arbeta som socialsekreterare hos Ale kommun skickar du in din ansökan senast 2025-01-14.
Källa: Arbetsförmedlingen
Partille kommun söker en person till tjänsten som socialsekreterare i Partille.
2024-12-16
Mer infoKungälvs kommun söker en person till tjänsten som socialsekreterare i Kungälv.
2024-12-13
Mer infoGÖTEBORGS KOMMUN söker tre personer till tjänsten som socialsekreterare i Göteborg.
2024-12-20
Mer info