Publiceringsdatum: 2025-04-10
Funderar du på att söka jobb inom yrken med social inriktning? Positionen som socialsekreterare hos Åmåls kommun är öppen och väntar på en lämplig kandidat - kan det vara du? Intresserade sökes för heltid-jobb hos Åmåls kommun - är du intresserad? De letar efter någon som vill jobba 6 månader eller längre.
Denna tjänst finns tillgänglig i Åmål som är tjänsteorten. Åmåls kommun söker för närvarande efter en person att anställa inom socialsekreterare-branschen. Ta en titt på deras lediga tjänst för att se om något av dem passar just dig. Åmåls kommun letar efter erfaren socialsekreterare som kan ansluta till deras team. Sista ansökningsdag är söndag den fjärde maj 2025.
Vad erbjuder vi
Arbete i en arbetsgrupp med framåtanda och god kamratskap. Enheten är modig, trygg och ligger i framkant. Vid enheten finns socialsekreterare för barn och familj, vuxen samt ekonomiskt bistånd. Då vi sitter i samma lokal möjliggör det ett bra samarbete som gör oss stärkta i våra dagliga uppdrag. Arbetet leds av 1:e socialsekreterare med närhet till enhetschef och verksamhetschef. En omorganisation har gjorts där Åmåls kommun är värdkommun för en Dalslandsgemensam enhet för uppföljning av placerade barn. Tillsammans med kollegorna på enheten ansvarar vi för att utveckla- och driva enheten framåt. Kontinuerlig fortbildning ser vi som en självklarhet.
Som medarbetare hos oss är du vår viktigaste tillgång och vi vill erbjuda dig fler förmåner utöver din lön. Däribland bra friskvårdsbidrag, föräldrapenningtillägg, tjänstepension, försäkringar, cykelförmån och möjlighet att leasa miljöbil. Du har även möjligheter till vidareutbildning inom ditt kompetensområde för att du ska kunna utvecklas hos oss. Läs mer om förmåner som medarbetare hos Åmåls kommun här: https://amal.se/naringsliv-och-arbete/jobba-hos-oss/vart-erbjudande" target="_blank">Vårt erbjudande!
Ditt uppdrag
Som socialsekreterare ska du utreda behov, bevilja och följa upp insatser inom bland annat öppenvården, kontaktpersoner och kontaktfamiljer. När en familjehemsplacering är stabil lämnas ansvaret över till en barnsekreterare vid vår Dalslandsgemensamma enhet för placerade barn. Mellan enheterna finns en nära och kontinuerlig samverkan med barnets bästa i fokus.
I arbetet som socialsekreterare bör du vara trygg i din yrkesroll och kunna möta människor i behov av socialtjänstens stöd på ett tydligt och förtroendeingivande sätt. Vi lägger stor vikt vid bemötande av de personer som söker vår hjälp, samt förmågan att samverka med interna och externa parter. Vi söker dig med socionomexamen och gärna erfarenhet av kommunal socialtjänst samt god kännedom om gällande lagstiftning. Erfarenhet av dokumentationsstödet Procapita, Lifecare samt arbete i BBIC är meriterande. God datakunskap är viktigt då vi arbetar aktivt med dokumentation kring det som rör barnet. Det är även meriterande med erfarenhet av övrigt arbete kring målgruppen barn och unga samt familjehemsplacering.
Vem är du
Som arbetsgrupp jobbar vi aktivt med att hela tiden förbättra vår arbetsmiljö både på den fysiska och psykosociala nivån. Utifrån det är personlig lämplighet av stor vikt för att kunna möta våra klienter och bidra till en god stämning i arbetsgruppen. Som person är du van att ta eget ansvar över din arbetsdag och ditt eget lärande, du planerar och slutför dina arbetsuppgifter. Du är trygg i dig själv och hanterar stressfyllda situationer. Du är flexibel och har lätt för att anpassa dig till ändrade omständigheter. Du ser möjligheter i förändringar, är noggrann och klarar av att hantera hög arbetsbelastning, samt har god samarbetsförmåga. Du tycker om att lära dig nya saker och vill utvecklas i din yrkesroll. Du kan utrycka dig tydligt och välformulerat i tal och skrift.
Formella kompetenskrav
-Socionomexamen eller annan likvärdig utbildning.
-Goda kunskaper i relevant lagstiftning
-Anställningen förutsätter att du har B-körkort
-Digital identifikation med Bank ID
Meriterande
-Arbetslivserfarenhet, erfarenhet av dokumentationsstödet Procapita, Lifecare samt arbete i BBIC
Anställningen
Tillsvidareanställning på 100 % med tillträde enligt överenskommelse, sträcker sig till 2026-12-31.
Socialsekreterare är för närvarande placerad vid IFO myndighetsutövning inom välfärds- och arbetsmarknads förvaltningen, som är organiserad direkt under Välfärds- och arbetsmarknadsnämnden. Närmaste chef är enhetschef IFO:s myndighetsenhet.
Anställningen tillsätts under förutsättning att erfoderliga beslut tas.
Ansökan
Vi vet att en inkluderande arbetsplats är en hållbar arbetsplats. Olika bakgrunder, erfarenheter och egenskaper gör oss sammantaget helt enkelt bättre. Så vem du än är - varmt välkommen med din ansökan i form av personligt brev och cv. Urval och intervjuarbete kommer att ske löpande under ansökningsperioden och vi kan kalla till intervju innan sista ansökningsdatum. För att kvalitetssäkra rekryteringsprocessen, samt möjliggöra god kommunikation med våra sökande ber vi dig skicka in din ansökan digitalt via ansökningsknappen.
Varmt välkommen med din ansökan!
(Vi undanbeder oss kontakt med mediesäljare, rekryteringssajter och liknande).
Antal tjänster | 1 |
---|---|
Arbetstid | Heltid |
Företagsnamn | Åmåls kommun |
Lön | Fast månads- vecko- eller timlön |
Omfattning | 6 månader eller längre |
Organisationsnummer | 2120001587 |
Typ av anställning | Vanlig anställning |
Yrke | Socialsekreterare |
Yrkesområde | Yrken med social inriktning |
Åmåls kommun söker en person till denna tjänst som socialsekreterare med placerings i Åmål. Om det låter intressant att arbeta som socialsekreterare hos Åmåls kommun skickar du in din ansökan senast 2025-05-04.
Källa: Arbetsförmedlingen
Aneby kommun söker två personer till tjänsten som socialsekreterare i Aneby.
2025-04-10
Mer infoMölndals kommun söker en person till tjänsten som socialsekreterare i Mölndal.
2025-03-24
Mer infoAneby kommun söker en person till tjänsten som socialsekreterare i Aneby.
2025-03-28
Mer info