Familjehemssekreterare

Publiceringsdatum: 2024-10-07

Letar du efter ett jobb inom yrken med social inriktning? Positionen som familjehemssekreterare hos Avesta kommun är öppen och väntar på en lämplig kandidat - kan det vara du? Avesta kommun söker någon som vill arbeta heltid under tills vidare. Kanske är det du?

För detta jobb är Avesta den angivna tjänsteorten. Om du letar efter en spännande karriär inom familjehemssekreterare-branschen, har Avesta kommun just nu två lediga jobb som kan vara av intresse. Låt Avesta kommun hjälpa dig att uppnå dina karriärmål som familjehemssekreterare! Ansök seast söndag den tjugosjunde oktober 2024.


Jobbannons

Det är något speciellt med Avesta!

Här finns inte bara dalahästar och brusande forsar. Här finns också vilja och mod, handlingskraft och framtidstro. Det är kraften från människorna som gör Avesta unikt. Tillsammans bygger vi Avestas framtid – vill du vara med?

Omsorgsförvaltningen arbetar efter värdegrunden att alla människor vi möter har samma värde och är unika. Inom förvaltningen finns IFO, LSS-verksamhet, socialpsykiatri, hälso- och sjukvård, hemtjänst och särskilda boenden. Här arbetar ca 800 medarbetare som dygnet runt finns till för våra målgrupper.

Enheten Barn, unga och Familj söker nu två familjehemssekreterare till vårt härliga gäng. Hos oss har vi både erfarna och nyutexaminerade socionomer och beteendevetare som hjälper varandra och arbetar tillsammans i våra ärenden. Trivsel och arbetsglädje är viktigt för oss och stödet från kollegor teamledare och chef likaså. Vi arbetar med frihet under ansvar och kan på flera olika sätt styra vår arbetsdag. Vi erbjuder nära arbetsledning. Vår enhet består av 23 medarbetare med olika grupper som är uppdelade utifrån handläggning inom barnavården samt familjehem och familjerätt

Hos oss finns både intern och extern handledning som ett stöd för dig i dina ärenden.

ARBETSUPPGIFTER

Som familjehemssekreterare rekryterar, utreder och handleder du familjehem. Du rekryterar och utreder även kontaktfamiljer och kontaktpersoner. Arbetet kan innebära en del resor då vissa av våra familjehem bor på andra orter. Du har god förmåga att skapa förtroendefulla och bärande relationer till våra familjehem genom att ge stöd och vägledning i uppdraget och i rollen som familjehem. Du ansvarar utifrån delegation för avtal och ersättningsfrågor, för en rättssäker handläggning och beslut i enskilda ärenden samt för att upprättade rutiner följs. Du ska samverka kontinuerligt med barnets socialsekreterare, andra familjehemssekreterare och med det professionella nätverket utifrån barnets behov. Allt för att skapa så bra förutsättningar som möjligt för våra familjehemsplacerade barn. Vi förväntar oss att du har lätt för att samarbeta inom förvaltningen, men även med externa samarbetspartners. Tillsammans med gruppen är du en stor del i att utveckla verksamheten i enlighet med gällande lagstiftning och övriga styrdokument.

Under året har en stor del av rekryteringen av våra familjehem lagts på en länsgemensam rekryteringsbas som heter Dalarnas familjehemsresurs. Du kommer därför få extra utrymme att stötta och handleda våra familjehem, kontaktfamiljer samt kontaktpersoner.

KVALIFIKATIONER

Vi söker dig som är utbildad socionom eller har annan utbildning som arbetsgivare bedömer som likvärdig. Du är också välkommen med din ansökan om de erhåller examen inom en tid som arbetsgivaren bedömer som rimlig. Det är meriterande men inte ett krav att du har tidigare erfarenhet av arbete med handläggning inom den sociala barn och ungdomsvården.

Du är som person strukturerad, kvalitetsmedveten och tar initiativ till att lösa de utmaningar som uppstår i arbetet. Du driver utvecklingen framåt inom familjehemsvården. För oss är det viktigt att du är en trygg och positiv lagspelare som kan skapa hållbara och trygga relationer. Du har god förmåga att hantera stressade situationer och anpassar dig väl till rådande omständigheter. Att vara flexibel och klara deadlines är inga problem för dig. Dokumentation är ett återkommande inslag, därför behöver du kunna kommunicera väl i tal och skrift på svenska.

Körkort B krävs.

Eftersom du kommer arbeta med barn och ungdomar ska du som blir aktuellt för tjänsten kunna lämna ett utdrag från polisens belastningsregister.

ÖVRIGT

Vi inom Avesta Kommun månar om våra anställda. Du som medarbetare på Avesta kommun har möjlighet att använda både friskvårdstid och ett friskvårdsbidrag, du har fri tillgång till personalgym, upp till 30 fria bad i något av kommunens badhus varje år samt flera andra fria friskvårdsaktiviteter som kommunen anordnar kontinuerligt.

För att kvalitetssäkra rekryteringsprocessen i Avesta kommun samt för att uppfylla de krav GDPR ställer ber vi dig skicka in din ansökan digitalt och inte via e-post eller pappersformat.

Varmt välkommen med din ansökan!

Om jobbet

Antal tjänster2
ArbetstidHeltid
FöretagsnamnAvesta kommun
LönFast månads- vecko- eller timlön
OmfattningTills vidare
Organisationsnummer2120002262
Typ av anställningVanlig anställning
YrkeFamiljehemssekreterare
YrkesområdeYrken med social inriktning

Ansökan

Avesta kommun söker två personer till denna tjänst som familjehemssekreterare med placerings i Avesta. Om det låter intressant att arbeta som familjehemssekreterare hos Avesta kommun skickar du in din ansökan senast 2024-10-27.

Källa: Arbetsförmedlingen

Till webb­ansökan »
Relaterade jobb

Familjehemssekreterare

Ystad kommun söker en person till tjänsten som familjehemssekreterare i Ystad.

2024-09-30

Mer info

Familjehemssekreterare - Tillsvidaretjänst

Sjöbo kommun söker en person till tjänsten som familjehemssekreterare i Sjöbo.

2024-10-03

Mer info

Familjehemssekreterare ref.nr. 102/24

Kalix kommun söker en person till tjänsten som familjehemssekreterare i Kalix.

2024-10-07

Mer info