Engagerade medarbetare till vår familjehemsgrupp och barn- och familj!

Publiceringsdatum: 2024-11-20

Är du på jakt efter en karriär inom yrken med social inriktning? Letar du efter en chans att arbeta som socialsekreterare på Borlänge kommun? Nu är det möjligt. Borlänge kommun behöver någon som vill arbeta heltid. Om du är tillgänglig för tills vidare, ta en titt på denna jobbannons.

Om du redan bor i närheten av Borlänge, är det här din chans att söka ett spännande jobb Om du är intresserad av en karriär inom socialsekreterare, ta en titt på de två lediga tjänsterna som Borlänge kommun erbjuder för att se om det är en matchning. Bli en del av teamet hos Borlänge kommun som socialsekreterare genom att ansöka senast tisdag den tredje december 2024.


Jobbannons

Social-och arbetsmarknadsförvaltningen består av tre verksamheter. I verksamhet 1 ingår Individ- och familjeomsorgen (IFO) som består av barn- och familjeenheten (BFE), mottagning- och förebyggandeenheten (MFE), enheten för sociala insatser (ESI) samt utförardelen av socialpsykiatrin.

Vår enhet, Barn – och familjeenheten (BFE) består av 6 team; familjerätt, familjehem, krimgrupp samt tre barn- och unga team. En placeringsgrupp, en utredningsgrupp och en kombogrupp där man arbetar med att utreda samt följa upp insatser i öppen regi. I ett av barn- och unga teamen arbetar tre socialsekreterare med vuxna personer kopplat till våld i nära relation (VINR).

Varje team leds av en 1:e socialsekreterare och utöver detta finns även två biträdande enhetschefer och en enhetschef.

Vi söker nu en engagerad medarbetare för ett vikariat i familjehemsgruppen då en av våra medarbetare är föräldraledig t o m augusti 2024. Vikariatet kommer att vara 1 år.

Vi söker även en socionom för tillsvidareanställning på enheten med arbete i barn- och ungagrupp men som initialt kommer att vara placerad för arbete i vår familjehemsgrupp.

Självklart lockar vår värdegrund dig!

  • Jag finns här för Borlängebon
  • Jag gillar utmaningar
  • Jag möter varje människa med öppenhet

ARBETSUPPGIFTER

Ditt uppdrag består i att rekrytera, utreda, stödja, handleda samt utbilda familjehem. Du kommer ha ett mycket nära samarbete med den särskilt utsedda socialsekreteraren för det placerade barnet eller ungdomen.

Arbetet innebär även att samverka med andra myndigheter och aktörer, som bland annat kan vara Försäkringskassan, gode män/särskilt förordnad vårdnadshavare och Migrationsverket.

I ditt arbete som familjehemssekreterare kommer du att utmanas i din förmåga att tänka kreativt och även ges möjlighet att vara med och utveckla familjehemsarbetet i kommunen. Arbetet sker både grupporienterat och självständigt.

I gruppen finns en 1:e socialsekreterare som har en arbetsledande roll som stöttar och vägleder dig i ditt dagliga arbete. Varje vecka har du och dina kollegor teammöte där ni tillsammans diskuterar aktuella frågor efter dagordning och du har även regelbunden ärendegenomgång tillsammans med din 1:e socialsekreterare.

Vi erbjuder idag våra medarbetare:

  • introduktion
  • dagligt handläggarstöd
  • närhet till chefer
  • systematiskt kvalitetsarbete som alla är en del av
  • metodstöd
  • flextid
  • aktivt arbetsmiljöarbete och mycket mer!

KVALIFIKATIONER

Socionomexamen eller annan högskoleutbildning (minst 180hp) inom relevant område som av arbetsgivare bedöms likvärdig samt kursbevis inom:

Socialrätt 7,5hp, inriktning barn och unga om man endast har 7,5hp

Förvaltningsrätt 7,5hp

Psykologi 7,5hp, bör vara utvecklingspsykologi om man bara har 7,5hp

Du har mycket god förmåga att uttrycka dig i tal och skrift på svenska.

B-körkort.

Meriterande

  • erfarenhet av arbete inom socialtjänsten, särskilt inom familjehem/barn- och ungdomsområdet.
  • utbildning i BBIC och kunskaper i VIVA och Lifecare.
  • erfarenhet/kunskaper om NPF-diagnoser.
  • utbildning i MI.
  • utbildning i Ett hem att växa i.
  • kunskaper i andra språk än svenska.

Personliga egenskaper:

  • som person är du trygg i dig själv.
  • du har mycket god förmåga att samarbeta.
  • du är kreativ och flexibel.
  • du är öppen och nyfiken och kan hantera att vi är en verksamhet i ständig utveckling.
  • du arbetar strukturerat och fokuserat även i stressiga situationer.

ÖVRIGT

I samband med intervju behöver du som kandidat uppvisa bevis om medborgarskap i Sverige/EU/EES eller giltigt arbets- uppehållstillstånd.

För att kvalitetssäkra rekryteringsprocessen i Borlänge kommun samt möjliggöra god kommunikation med våra sökande ber vi dig skicka in din ansökan via länken digitalt och inte på annat sätt.

Välkommen med din ansökan!

ANNONSSÄLJARE OCH KANDIDATFÖRMEDLINGSFÖRETAG UNDANBEDES VÄNLIGT OCH BESTÄMT!

Om jobbet

Antal tjänster2
ArbetstidHeltid
FöretagsnamnBorlänge kommun
LönFast månads- vecko- eller timlön
OmfattningTills vidare
Organisationsnummer2120002239
Typ av anställningVanlig anställning
YrkeSocialsekreterare
YrkesområdeYrken med social inriktning

Ansökan

Borlänge kommun söker två personer till denna tjänst som socialsekreterare med placerings i Borlänge. Om det låter intressant att arbeta som socialsekreterare hos Borlänge kommun skickar du in din ansökan senast 2024-12-03.

Källa: Arbetsförmedlingen

Till webb­ansökan »
Relaterade jobb

Medicinsk sekreterare till Kvälls- och Helg mottagningen/Nyhems vårdcentral

REGION HALLAND söker en person till tjänsten som medicinsk sekreterare i Halmstad.

2024-11-12

Mer info

Medicinsk vårdadministratör till VO Obstetrik- och gynekologi, USÖ

REGION ÖREBRO LÄN söker en person till tjänsten som medicinsk sekreterare i Örebro.

2024-11-20

Mer info

Chefssekreterare till Avdelningen för hälso- och sjukvårdsstyrning, Malmö

REGION SKÅNE söker en person till tjänsten som chefssekreterare i Malmö.

2024-11-18

Mer info