Nu söker vi en familjehemssekreterare!

Publiceringsdatum: 2024-11-29

Letar du efter anställning inom yrken med social inriktning? Positionen som familjehemssekreterare hos Eksjö kommun är öppen och väntar på en lämplig kandidat - kan det vara du? Eksjö kommun söker en medarbetare på heltid som vill arbeta tills vidare. Kan det vara du?

För detta jobb är det en fördel om du bor i närheten av Eksjö då det är tjänsteorten. Om du är intresserad av en karriär inom familjehemssekreterare, ta en titt på den lediga tjänsten som Eksjö kommun erbjuder för att se om det är en matchning. Bli en del av Eksjö kommun genom att ansöka till jobbet som familjehemssekreterare senast tisdag den trettioförsta december 2024.


Jobbannons

Eksjö kommun är en trygg och levande kommun som välkomnar alla. Här finns stad och landsbygd med både historia och framåtanda. Här verkar den lilla entreprenören och de stora företagarna. Här finns en närhet som ger möjlighet till en meningsfull fritid. Kommunen är en av de största arbetsgivarna och med din hjälp vill vi att våra invånare ska kunna leva ett gott liv. Det når vi genom att samarbeta, arbeta hållbart och ta vara på din kompetens och ditt engagemang.


ARBETSUPPGIFTER

På enheten bildar socialsekreterare med inriktning placering respektive utredning två mindre grupper som arbetsleds av varsin förste socialsekreterare. Du som familjehemssekreterare kommer att ha din huvudsakliga tillhörighet i placeringsgrupp där du får två erfarna kollegor i samma roll.

På enheten finns även en gemensam mottagningsgrupp som tar emot ansökningar och anmälningar rörande både barn och unga och vuxna inom områdena missbruk, socialpsykiatri och våld i nära relationer. Även denna grupp arbetsleds av en förste socialsekreterare.

Samtliga smågrupper som utgör barn och unga-enheten har ett nära samarbete med en gemensam chef.

Som familjehemssekreterare arbetar du självständigt och planerar ditt arbete med dina närmsta kollegor.

Vi har avtal med Familjehemsresursen som är en länsgemensam verksamhet och hjälper oss att rekrytera familjehem.

Utredning av familjehemmen sker enligt metoden En varaktig relation och handledning utifrån ICDP (Vägledande samspel) som syftar till att stärka och upprätthålla kvalitén på samspel mellan omsorgsgivare och omsorgstagare.

I din roll som familjehemssekreterare ansvarar du för att matcha, utreda, stödja och utbilda familjehem och jourhem. Du arbetar i team med barnets socialsekreterare och vägleder familjehemmet på ett sätt som tillförsäkrar barnet en trygg och säker vård. Du ansvarar för frågor som rör ersättning, arvoden, avtalsskrivning och följer upp hur uppdraget fungerar för familjehemmen. En stor del av uppdraget består av stöttning och handledning, både enskilt och i grupp. Då barn och unga är placerade i hela landet förekommer resor i hög utsträckning.

KVALIFIKATIONER

För att trivas i rollen som familjehemssekreterare bör du vara emotionellt stabil, relationsskapande och ha en personlig mognad. Socionomexamen är ett krav och vidare kunskaper inom BBIC, familjehemsarbete och ICDP är meriterande. 

Arbetet är mångfacetterat med ett stundtals högt tempo som ställer krav på ett strukturerat och flexibelt arbetssätt. Att ha uppdrag som familjehem är både givande och utmanande, och som familjehemssekreterare följer du familjehemmen i vardagens olika skeenden. Det är viktigt att du ser helheten i olika sammanhang, möter krävande situationer med ett lugn och arbetar lösningsfokuserat.

Då gruppen utför arbetet med stöd av varandra förutsätts att du både kan lyssna in andra samt vara del i att vägleda kollegor.

Vi förutsätter att du är en positiv person som bidrar till ett gott arbetsklimat!

Skallkrav

Socionomexamen

B-körkort

ÖVRIGT

Om du är den vi söker och du tycker att tjänsten är intressant, så ser vi fram emot din ansökan. Du ansöker lättast via länken i annonsen.

Blir du kallad till intervju behöver du kunna styrka din identitet på något av följande tre sätt:

  • Pass
  • Nationellt ID-kort som visar medborgarskap
  • ID-kort kombinerat med personbevis där

medborgarskapet framgår.

Är du medborgare i land utanför EU/EES behöver du även visa upp ett giltigt uppehållstillstånd och/eller arbetstillstånd i Sverige

Eksjö kommun har före annonsering redan gjort val av annonseringskanaler och undanber oss därför kontakt från rekryteringsfirmor och annonsförsäljare.

Om jobbet

Antal tjänster1
ArbetstidHeltid
FöretagsnamnEksjö kommun
LönFast månads- vecko- eller timlön
OmfattningTills vidare
Organisationsnummer2120000589
Typ av anställningVanlig anställning
YrkeFamiljehemssekreterare
YrkesområdeYrken med social inriktning

Ansökan

Eksjö kommun söker en person till denna tjänst som familjehemssekreterare med placerings i Eksjö. Om det låter intressant att arbeta som familjehemssekreterare hos Eksjö kommun skickar du in din ansökan senast 2024-12-31.

Källa: Arbetsförmedlingen

Till webb­ansökan »
Relaterade jobb

Sommarvikariat, socialsekreterare Placeringsenheten

Sandvikens kommun söker tre personer till tjänsten som socialsekreterare i Sandviken.

2024-12-20

Mer info

Sommarvikariat, socialsekreterare till Mottagnings- och utredningsenheten

Sandvikens kommun söker två personer till tjänsten som socialsekreterare i Sandviken.

2024-12-20

Mer info

Sommarvikariat, socialsekreterare Ekonomienheten

Sandvikens kommun söker två personer till tjänsten som socialsekreterare i Sandviken.

2024-12-20

Mer info