Familjehemssekreterare

Publiceringsdatum: 2024-09-27

Är du intresserad av att jobba inom yrken med social inriktning? Kristianstads kommun söker just nu efter en familjehemssekreterare och du kan vara den de letar efter. Kristianstads kommun söker efter en ny anställd på heltid under tills vidare som är redo att ta sin karriär till nästa nivå.

Kristianstad är platsen där detta jobb har sin tjänsteort. Kristianstads kommun har just nu ett ledigt jobb som familjehemssekreterare. Låt Kristianstads kommun hjälpa dig att uppnå dina karriärmål som familjehemssekreterare! Ansök seast fredag den artonnde oktober 2024.


Jobbannons

Kristianstads kommun har drygt 7 000 medarbetare som gör skillnad i människors vardag, varje dag. Hos oss hittar du medarbetare som brinner för välfärden och vill utveckla idéer till verklighet. Kristianstads kommun erbjuder flera olika karriärvägar så att du kan utvecklas genom hela arbetslivet.

Barn och ungdomsverksamheten på arbete- och välfärdsförvaltningen bedriver ett målmedvetet utvecklingsarbete för att kunna erbjuda en socialtjänst med god kvalité för våra medborgare. Verksamheten ansvarar för utredningar och insatser för barn och ungdomar 0-20 år som är i behov av skydd och stöd, bland annat familjehemsplaceringar.

Vidare arbetar verksamheten även med familjerättsärenden och förebyggande insatser i Kristianstads kommun. Barn och ungdomsverksamheten består av åtta enheter

  • Enhet för förebyggande arbete,
  • Tre utredningsenheter med mottagningsteam och fem utredningsteam
  • Öppenvårdsenhet
  • HVB-enhet
  • Enhet för familjerätt och barnahus
  • Uppdragsenhet (Barnsekreterarteam och Familjehemsteam)

Familjehemsvården i Kristianstad kommun utvecklas ständigt för att möta större behov och för att höja kvaliteten i verksamheten. På vår arbetsplats får nya kollegor en mentor, möjlighet till introduktion samt stöd i form av nära arbetsledning av teamledare. Som handläggare finns tillgång till administrativt stöd av duktiga administratörer som underlättar det dagliga arbetet.

Barn och ungdomsverksamheten i Kristianstad ger dig en stor möjlighet till personlig och professionell utveckling. Alla ges exempelvis möjlighet att genomgå både grund- och fördjupningsutbildning i Signs of safety.

Vi ser fram emot din ansökan!

ARBETSUPPGIFTER

Som familjehemssekreterare arbetar du med rekrytering, uppföljning och handledning av familjehem. Du ska skapa en förtroendefull och bärande relation till familjehemmet genom att ge stöd och vägledning i uppdraget och i rollen som familjehem.

Du ansvarar utifrån delegation för avtal och ersättningsfrågor, för en rättssäker handläggning och beslut i enskilda ärenden samt för att upprättade rutiner följs. Du ska samverka kontinuerligt med barnets socialsekreterare, andra familjehemssekreterare och med det professionella nätverket utifrån barnets behov. Vi förväntar oss att du har lätt för att samarbeta inom förvaltningen, men även med externa samarbetspartners.

KVALIFIKATIONER

Vi ser gärna att du är trygg i dig själv, strukturerad, flexibel, kreativ och modig. Förmåga att våga se, ta ansvar och kunna hantera svåra och akuta situationer är en fördel. Det ses som positivt att du är en prestigelös person och kan arbeta både självständigt och tillsammans med kollegor i team. Vi uppskattar förmågan att kunna lyssna, visa empati och respekt.

För denna tjänst krävs socionomexamen samt erfarenhet av myndighetsutövning inom socialtjänstens ansvarsområde. Vi vill gärna att du har genomgått utbildning i BBIC samt grund- och fördjupningsutbildning i Signs of safety.

Erfarenhet av myndighetsutövning inom socialtjänstens barn- och ungdomsvård, familjehemsvård, BBiC och Signs of safety är meriterande liksom erfarenhet av verksamhetssystemet Lifecare.

Eftersom kommunikation och dokumentation ingår i arbetet behöver du ha god förmåga att uttrycka dig väl i tal och skrift. B-körkort och cykelkunskaper är ett krav.

ÖVRIGT

Möt framtiden med oss i arbete och välfärdsförvaltningen. Förvaltningen ansvarar för individ- och familjeomsorgen och vissa arbetsmarknads- och utbildningsinsatser i kommunen. Vi har ett samlat ansvar för att förebygga och motarbeta utanförskap och stödja medborgaren till ökad självständighet.

I Kristianstads kommun tillämpar vi heltid för alla, vilket innebär att alla medarbetare med tillsvidareanställning har rätt till heltid och deltid är en möjlighet. Vi tillämpar också rökfri arbetstid.

Har du skyddade personuppgifter skickar du in din ansökan via post märkt med titel och referensnummer. Du kan också lämna din ansökan på Rådhus Skåne. Har du frågor kan nå oss via växeln 044-13 50 00.

Har du frågor kring hur du gör din ansökan, kontakta systemets support på telefon 0771-69 36 93 eller via länken https://zero.comaround.com/sv-se/.

Om jobbet

Antal tjänster1
ArbetstidHeltid
FöretagsnamnKristianstads kommun
LönFast månads- vecko- eller timlön
OmfattningTills vidare
Organisationsnummer2120000951
Typ av anställningVanlig anställning
YrkeFamiljehemssekreterare
YrkesområdeYrken med social inriktning

Ansökan

Kristianstads kommun söker en person till denna tjänst som familjehemssekreterare med placerings i Kristianstad. Om det låter intressant att arbeta som familjehemssekreterare hos Kristianstads kommun skickar du in din ansökan senast 2024-10-18.

Källa: Arbetsförmedlingen

Till webb­ansökan »
Relaterade jobb

Familjehemssekreterare ref.nr. 102/24

Kalix kommun söker en person till tjänsten som familjehemssekreterare i Kalix.

2024-10-07

Mer info

Familjehemssekreterare till familjeenheten i Partille

Partille kommun söker en person till tjänsten som familjehemssekreterare i Partille.

2024-10-09

Mer info

Familjehemssekreterare

Ystad kommun söker en person till tjänsten som familjehemssekreterare i Ystad.

2024-09-30

Mer info