Socialsekreterare ekonomiskt bistånd

Publiceringsdatum: 2025-02-19

Vill du arbeta inom yrken med social inriktning-branschen? Det är nu möjligt för dig att få jobb som socialsekreterare hos Ludvika kommun. Ludvika kommun söker efter en ny anställd på heltid under 6 månader eller längre som är redo att ta sin karriär till nästa nivå.

Ludvika är platsen där denna position är ledig. Ludvika kommun söker efter fler duktiga individer som vill arbeta som socialsekreterare. De har just nu två lediga jobb som socialsekreterare som kan vara av intresse för dig. Bli en del av Ludvika kommun genom att ansöka till jobbet som socialsekreterare senast söndag den sextonde mars 2025.


Jobbannons

I Ludvika är barn och ungdomar viktiga! Det visar vi genom att göra barnen och ungdomarna till navet i den kommunala organisationen. De flesta resurser riktade till barn och ungdomar har samlats under en och samma nämnd. Där finns förskola, grundskola, anpassad grundskola och även individ-och familjeomsorgen. Gemensamt för samtliga verksamheter är ett medvetet kvalitetsarbete för att ständigt utveckla och förbättra arbetet med barn och ungdomar.

Arbetsplatsen

Individ- och familjeomsorgen (IFO) är en del av Social- och utbildningsförvaltningen i Ludvika kommun. Vi har ca 90 medarbetare som är organiserade i fem enheter: Stöd- och försörjningsenheten, Utredningsenheten, Familjehem- och familjerättsenheten, Öppenvårdsenheten samt Serviceenheten. Inom IFO arbetar både erfaren och nyutbildad personal och som nyanställd erbjuds du en individuellt anpassad introduktion och får tillgång till mentorer. Som anställd i Ludvika kommun har du tillgång till friskvård (tid/bidrag), flextid, semesterdagsväxling samt subventionerat årskort hos Dalatrafiken.

Inom Stöd- och försörjningsenheten arbetar idag 20 engagerade och kunniga medarbetare med ekonomiskt bistånd, våld i nära relation samt hedersrelaterat våld och förtryck, bostadssociala kontrakt, förmedling av egna medel, social praktik samt handläggning av dödsboanmälningar.

Arbetsuppgifter

Vill du ha ett arbete där du varje dag får möjlighet att göra skillnad för andra?

Att arbeta med ekonomiskt bistånd i Ludvika kommun innebär ett kvalificerat socialt arbete där vi nyfiket och aktivt vill hjälpa människor att stå på egna ben och nå självständighet, såväl socialt som ekonomiskt. Du arbetar kartläggande och motiverande gentemot de du möter och samverkar med andra aktörer, både internt och externt. Du utreder och fattar beslut om rätten till ekonomiskt bistånd utifrån gällande lagar och rättspraxis.  

Kvalifikationer 

Du har en socionomexamen eller annan utbildning som arbetsgivaren bedömer likvärdig.

Du ska ha god förmåga att uttrycka dig i tal och skrift.

B-körkort är ett krav då resor förekommer i tjänsten. 

Meriterande

Det är meriterande om du har erfarenhet av myndighetsutövning inom ekonomiskt bistånd, MI samt erfarenhet av arbete i verksamhetssystemet Lifecare.

Personliga egenskaper

Arbetsuppgifterna ställer höga krav på eget ansvar, flexibilitet och initiativförmåga. Vi vill också att du har god samarbetsförmåga och förmåga att möta och motivera människor som befinner sig i utsatta situationer. Vi lägger stor vikt vid personlig lämplighet för yrket.

Det här får du av oss!

Förutom att arbeta med spännande frågor i en varierande vardag får du möjligheten att bli en del av en organisation som upprätthåller viktiga samhällsfunktioner för invånare i Ludvika kommun. Som anställd hos oss har du bland annat tillgång till friskvårdsförmåner, goda möjligheter till kompetensutveckling och växling av semesterdagstillägg. Läs gärna på ludvika.se under rubriken Jobba hos oss.

I Ludvika kommun arbetar vi efter vår värdegrund Lagandan som består av fyra principer: Relationer, Glädje, Lärande och Driv. Den bygger på samverkan och samarbete, en vi-känsla och en vilja att fortsätta utvecklas. Det är med Lagandan som vi tar oss an vårt uppdrag och strävan mot vår vision om att vara framtidens, tillväxtens och möjligheternas kommun.

Anställningsvillkor

På grund av en uppsägning söker vi 1 socialsekreterare på en tillsvidareanställning samt 1 vikariat på 6 månader med möjlighet till förlängning.

Båda tjänsterna är heltid med tillträde enligt överenskommelse. 

Kontaktpersoner

Jill Ekberg-Johansson, enhetschef, jill.ekberg-johansson@ludvika.se, 0240-869 55

Sara Spinks, 1:e socialsekreterare, sara.spinks@ludvika.se, 0240-0240-868 49

Linda Pettersson, 1:e socialsekreterare, linda.pettersson@ludvika.se, 0240-862 19

Facklig kontakt

Akademikerförbundet SSR och Vision nås via kommunens växel 0240-860 00.

Ansökan

Välkommen med din ansökan senast den 16 mars 2025. Vi tar endast emot ansökningar via vårt rekryteringssystem. Urvalsarbete och intervjuer kommer att ske löpande. 

Om jobbet

Antal tjänster2
ArbetstidHeltid
FöretagsnamnLudvika kommun
LönFast månads- vecko- eller timlön
Omfattning6 månader eller längre
Organisationsnummer2120002270
Typ av anställningVanlig anställning
YrkeSocialsekreterare
YrkesområdeYrken med social inriktning

Ansökan

Ludvika kommun söker två personer till denna tjänst som socialsekreterare med placerings i Ludvika. Om det låter intressant att arbeta som socialsekreterare hos Ludvika kommun skickar du in din ansökan senast 2025-03-16.

Källa: Arbetsförmedlingen

Till webb­ansökan »
Relaterade jobb

Socialsekreterare till Ekonomiskt bistånd

Värmdö kommun söker en person till tjänsten som socialsekreterare i Värmdö.

2025-02-07

Mer info

Socialsekreterare till Ekonomiskt bistånd sommaren 2025

Helsingborgs kommun söker personer till tjänsten som socialsekreterare i Helsingborg.

2025-02-03

Mer info

Socialsekreterare till ekonomiskt bistånd

Stockholms kommun söker två personer till tjänsten som socialsekreterare i Stockholm.

2025-02-03

Mer info