Hyres- och arrendenämnden i Malmö söker en registrator

Publiceringsdatum: 2024-07-03

Letar du efter anställning inom administration, ekonomi, juridik? Vill du ta steget att arbeta som nämndsekreterare hos Sveriges Domstolar? Nu har du möjligheten. Om du vill arbeta heltid hos Sveriges Domstolar, har de just nu en tjänst tills vidare som kan passa dig.

Om du redan bor i närheten av Malmö, är det här din chans att söka ett spännande jobb Företaget Sveriges Domstolar erbjuder just nu spännande karriärmöjligheter. Om du vill jobba som nämndsekreterare har de nu ett ledigt jobb - kolla in annonsen för att se om du har rätt erfarenhet. Bli en del av Sveriges Domstolar genom att ansöka till jobbet som nämndsekreterare senast söndag den fjärde augusti 2024.


Jobbannons

Hyres- och arrendenämnden i Malmö

Varje dag avgörs hundratals mål och ärenden i domstolarna runt om i Sverige. Vår organisation består av medarbetare med olika kompetenser, där var och en är betydelsefull i att upprätthålla rättssäkerhet och hög kvalitet i alla led.

Så fungerar domstolarna och nämnderna.

Vilka är vi

Hyres- och arrendenämnderna är statliga myndigheter med domstolsliknande uppgifter inom Sveriges Domstolar. Hyres- och arrendenämnderna prövar vissa hyres- och bostadsrättstvister mellan hyresgäster och hyresvärdar respektive mellan bostadsrättsinnehavare och bostadsrättsföreningar samt medlar i övriga sådana tvister. Arrendenämnderna har motsvarande uppgifter i arrendetvister.

På nämnden i Malmö finns fyra enheter som handlägger alla typer av ärenden men med viss geografisk uppdelning. Hyres- och arrendenämnden i Malmö har f.n. 14 anställda och finns i nya och moderna lokaler i Domstolarnas hus, centralt beläget i Malmö nära stationen.

Nämndens verksamhetsområde omfattar Skåne och Blekinge län. Allmän information om nämndverksamheten finns på https://www.domstol.se/hyres--och-arrendenamnden-i-malmo/.

Arbetsuppgifter

Registratorns huvudsakliga arbetsuppgifter är att registrera nya ansökningar i ärendehanteringssystemet Vera, bevaka myndighetens e-postlåda, hantera brevledes och digital post samt beställningar av allmänna handlingar.

Du ska även expediera handlingar och beslut, hantera överklaganden och handlägga nämndens ärenden.

I arbetsuppgifterna ingår även diarieföring av allmänna handlingar i diarieföringssystemet W3D3, arkivarbete samt andra administrativa uppgifter, bl.a. svara på frågor från allmänheten om nämndens verksamhet via telefon och e-post.

Arbetsuppgifterna är omväxlande och självständiga och du utför dem under eget ansvar.

Vi söker dig som

Vi söker dig som har minst gymnasieutbildning och erfarenhet från administrativt arbete. Det är en fördel om du har arbetat i offentlig förvaltning och har kunskap om hantering av allmänna handlingar, bevarande- och gallringsregler och ärende- och diariehanteringssystem. Mycket god datorvana krävs.

Du är van att arbeta med digitala verksamhetssystem och uttrycker dig mycket väl på svenska och engelska, både muntligt och skriftligt.

Som registrator arbetar du med alla medarbetare och funktioner på nämnden och ditt arbete lägger grunden för att ärenden kan handläggas på ett effektivt och rättssäkert sätt. Du måste därför vara strukturerad och noggrann vad gäller dina arbetsuppgifter samt kommunikativ och flexibel i ditt förhållningssätt mot kollegor. Du har förmågan att se helheten och arbetar bra både självständigt och i grupp. Viktigt är att du vill arbeta i en roll som ger dig möjlighet att kombinera återkommande arbetsuppgifter med insatser för att utveckla och kvalitetssäkra verksamheten.

Hyres- och arrendenämnden eftersträvar mångfald bland personalen avseende ålder, kön och kulturell bakgrund. Stor vikt kommer att läggas vid dina personliga egenskaper.

Vi erbjuder dig

Ett intressant och samhällsviktigt arbete och en arbetsplats med engagerade kollegor. Hos oss får du värdefull erfarenhet av frågor och tvister kring hyresrätt, bostadsrätt och arrenderätt. Du som redan arbetar med registrering och andra administrativa arbetsuppgifter i allmän domstol eller allmän förvaltningsdomstol kan även få möjlighet att specialisera dig inom våra rättsområden och få mer kvalificerade arbetsuppgifter. Det finns goda möjligheter till kompetensutveckling genom diverse utbildningar. Som anställd inom Sveriges domstolar erbjuds du även attraktiva förmåner såsom friskvårdsbidrag och en friskvårdstimme varje vecka.

Övrigt

Anställningen är en tillsvidareanställning med inledande provanställning, med start enligt överenskommelse.

Sista ansökningsdag är 4 augusti 2024. Är du intresserad? Sök redan idag!

För att säkerställa en inkluderande och rättvis rekryteringsprocess tillämpar Sveriges Domstolar kompetensbaserad rekrytering. Vårt urval bygger på kandidaternas kompetenser och meriter. Vi undanber oss vänligen men bestämt direktkontakt med bemannings- och rekryteringsföretag samt försäljare av ytterligare jobbannonser.

Om jobbet

Antal tjänster1
ArbetstidHeltid
FöretagsnamnSveriges Domstolar
LönFast månads- vecko- eller timlön
OmfattningTills vidare
Organisationsnummer2021002742
Typ av anställningVanlig anställning
YrkeNämndsekreterare
YrkesområdeAdministration, ekonomi, juridik

Ansökan

Sveriges Domstolar söker en person till denna tjänst som nämndsekreterare med placerings i Malmö. Om det låter intressant att arbeta som nämndsekreterare hos Sveriges Domstolar skickar du in din ansökan senast 2024-08-04.

Källa: Arbetsförmedlingen

Relaterade jobb

Arméstaben söker Chefssekreterare Enköping

Försvarsmakten söker en person till tjänsten som chefssekreterare i Enköping.

2024-10-10

Mer info

Vi söker en socialsekreterare till Socialpsykiatrin och LSS

Stenungsunds kommun söker en person till tjänsten som socialsekreterare i Stenungsund.

2024-10-09

Mer info

Socialsekreterare till Mottagning- och utredningsenheten för barn och unga

Sandvikens kommun söker två personer till tjänsten som socialsekreterare i Sandviken.

2024-09-10

Mer info