Nämndsekreterare

Publiceringsdatum: 2025-04-08

Vill du arbeta inom administration, ekonomi, juridik-branschen? Vill du ta steget att arbeta som nämndsekreterare hos MARIESTADS KOMMUN? Nu har du möjligheten. Detta är ett jobb på heltid där MARIESTADS KOMMUN letar efter någon under tills vidare.

Denna position är tillgänglig i Mariestad. Om du är intresserad av en karriär inom nämndsekreterare, ta en titt på den lediga tjänsten som MARIESTADS KOMMUN erbjuder för att se om det är en matchning. Sök jobbet som nämndsekreterare hos MARIESTADS KOMMUN och ta chansen att ta din karriär till nästa nivå. Ansök senast onsdag den trettionde april 2025.


Jobbannons

Avdelningen för ekonomi och styrning samordnar kommunens övergripande styr- och ledningsprocesser. Enheten för demokratistöd, som är en del av kommunens avdelning för ekonomi och styrning, fungerar som ett administrativt stöd till de förtroendevalda och förvaltningarna. Enheten ger administrativt stöd i nämndernas ärendeberedningsprocess och ger på en övergripande nivå politiken förutsättningar att fatta väl underbyggda och rättssäkra beslut. Enheten ansvarar för genomförandet av de allmänna valen samt hanteringen av kommunens arkiv.

Vi söker nu en nämndsekreterare till enheten för demokratistöd och söker dig som vill ha ett spännande, utvecklande och variationsrikt arbete och som vill bidra i Mariestads utvecklingsresa. Vi söker dig som brinner lite extra för de frågor som socialnämnden och som äldre- och omsorgsnämnden ansvarar för.

Passar du in på denna beskrivning? Då kan det vara dig vi letar efter!

ARBETSUPPGIFTER

Uppdraget innebär att du kommer att vara sekreterare vid socialnämndens och vid äldre- och omsorgsnämndens sammanträden. Här ingår även de utskott och råd som är kopplade till nämnderna. Uppdraget innebär att samordna och vara ett stöd i ärendeberedningsprocessen.

I rollen som nämndsekreterare har du ett nära samarbete med berörd förvaltningschef och förvaltningsledning samt respektive nämndsordförande. Du sköter administration av bland annat kallelser, möten, sammanträdesprotokoll samt diarieföring och hantering av fysisk och digital post. Nämndsekreteraren är delaktig i arbetet för att kvalitetssäkra beslutsunderlag och ge råd och utbildning till handläggare och chefer. I Mariestads kommun används Ciceron som dokument- och ärendehanteringssystem.

Som nämndsekreterare har du många kontaktytor i organisationen, såväl med tjänstepersoner som förtroendevalda. Enheten för demokratistöd är en liten enhet vilket innebär ett nära samarbete med kollegorna, att vid behov hjälpas åt vid olika arbetsuppgifter och att både vara varandras stöd och bollplank. Uppdraget kan komma att justeras utifrån utvecklingen i kommunen och förändringar i behov. Nämndsekreteraren har också en roll i genomförande och administration av de allmänna valen.

KVALIFIKATIONER

Vi söker dig som har en akademisk utbildning inom statsvetenskap, samhällsvetenskap, juridik, offentlig förvaltning eller motsvarande. Vi ser gärna erfarenhet av arbete i offentlig verksamhet och förståelse för hur en politiskt styrd organisation fungerar samt erfarenhet av att arbeta i digitala ärendehanteringssystem. Meriterande är erfarenhet från liknande tjänst i en kommun eller offentlig förvaltning liksom kunskaper i kommunallagen, förvaltningslagen och offentlighets- och sekretesslagen. Har du dessutom kunskap och  intresse för arbete med e-arkiv är det mycket meriterande.

Vi söker dig som är serviceinriktad och strukturerad. Med strukturerad menas att du kan planera och organisera ditt arbete på ett effektivt sätt och att du håller tidsramar. Du behöver ha lätt för att samarbeta och har en god kommunikativ förmåga. Du har en god förmåga till problemlösning och tar självständigt fram förslag till lösningar. Det krävs att du har god förmåga att formulera dig väl både i tal och skrift i det svenska språket. Du bör ha förståelse för kraven på arbetet i en politiskt styrd organisation. Det är viktigt att ha ett eget driv i arbetet, ta initiativ och ta ett stort eget ansvar.

Arbetet är händelsestyrt och det kan stundtals vara ett högt tempo. Effektivitet men också noggrannhet är viktigt. Det är nödvändigt att ha förmågan att hantera flera arbetsuppgifter parallellt utan att tappa fokus och utföra uppgifter med hög kvalitet även under tidspress. För att trivas i rollen som nämndsekreterare är du serviceinriktad, har integritet och lätt för att samarbeta.

När du gör din ansökan vill vi ha ett cv där dina tidigare meriter framgår. Det personliga brevet kan du däremot utesluta, istället får du besvara några urvalsfrågor. Intervjuer kommer att ske löpande.

Vi lägger stor vikt vid personliga egenskaper och goda referenser. Provanställning kan komma att tillämpas.

Varmt välkommen till oss!

ÖVRIGT

Mariestad är framtidskommunen med tydlig riktning, vi ska växa! Här finns jobb, grön omställning, god kommunal service och framtidstro. Detta genomsyrar hela vår verksamhet.

Vi står i startgroparna för en mycket spännande resa med planerade storsatsningar inom flera områden. Etableringarna kommer att innebära stora möjligheter för platsen och organisationen att växa och utvecklas.

Vill du vara med och skapa drömlägen tillsammans? Bli en del av vårt lag när vi formar framtidens Mariestad!

Varmt välkommen med din ansökan!

Vi hanterar ansökningar digitalt via vårt rekryteringsverktyg. Ansökningar som inkommer via e-post eller pappersformat kommer inte att prioriteras. Vid ett anställningserbjudande ber vi dig att visa ett utdrag från polisens belastningsregister.

Inför rekryteringsarbetet har vi tagit ställning till rekryteringskanaler och marknadsföring. Vi undanber oss därför bestämt kontakt med mediesäljare, rekryteringssajter och liknande.

Undrar du vad som finns att göra och se när du inte jobbar hos oss? Gå in på www.livetiskaraborg.se och upptäck alla Skaraborgs möjligheter!

Om jobbet

Antal tjänster1
ArbetstidHeltid
FöretagsnamnMARIESTADS KOMMUN
LönFast månads- vecko- eller timlön
OmfattningTills vidare
Organisationsnummer2120001686
Typ av anställningVanlig anställning
YrkeNämndsekreterare
YrkesområdeAdministration, ekonomi, juridik

Ansökan

MARIESTADS KOMMUN söker en person till denna tjänst som nämndsekreterare med placerings i Mariestad. Om det låter intressant att arbeta som nämndsekreterare hos MARIESTADS KOMMUN skickar du in din ansökan senast 2025-04-30.

Källa: Arbetsförmedlingen

Till webb­ansökan »
Relaterade jobb

Nämndsekreterare

Oxelösunds kommun söker en person till tjänsten som nämndsekreterare i Oxelösund.

2025-03-26

Mer info

Nämndsekreterare till kultur- och fritidsförvaltningen i Norrtälje kommun

Norrtälje kommun söker en person till tjänsten som sekreterare i Norrtälje.

2025-04-17

Mer info

Nämndsekreterare

GÖTEBORGS KOMMUN söker en person till tjänsten som nämndsekreterare i Göteborg.

2025-04-11

Mer info