Nämndsekreterare till socialförvaltningen

Publiceringsdatum: 2025-01-03

Är du intresserad av att jobba inom administration, ekonomi, juridik? Ett spännande jobb som nämndsekreterare hos Motala kommun väntar på dig - varför inte söka idag? Vill du arbeta heltid hos Motala kommun? Just nu letar de efter någon som vill ha en tjänst tills vidare.

Denna tjänst finns tillgänglig i Motala som är tjänsteorten. Motala kommun söker efter fler duktiga individer som vill arbeta som nämndsekreterare. De har just nu ett ledigt jobb som nämndsekreterare som kan vara av intresse för dig. Har du vad som krävs för att arbeta som nämndsekreterare hos Motala kommun? Ansök innan söndag den nittonde januari 2025 och ta reda på det!


Jobbannons

Vill du bli vår nya kollega? I Motala, Östergötlands sjöstad, är vi öppna, stolta och nyskapande. Vår kommun är rätt plats för att bidra, utvecklas och trivas. Som vår medarbetare har du ett ansvarsfullt uppdrag att tillsammans med oss anpassa arbetet till förändringar och agera för att utveckla ett hållbart sjöstadsliv i Motala kommun.

Socialförvaltningen ansvarar för insatser, stöd och service till enskilda och familjer i kommunen. Våra verksamheter styrs främst av socialtjänstlagen, LSS-lagen och hälso- och sjukvårdslagen och ska verkställa insatser reglerade av dessa lagar. Samtliga verksamheter genomsyras av individen i centrum för att tillgodose individens behov. Uppdraget innebär stort kundfokus och serviceanda.

Tjänsten som nämndsekreterare är placerad på förvaltningens stab. Stabens uppdrag är att stötta ledning och verksamhet och består av funktioner inom bland annat verksamhetsutveckling, systemförvaltning, arkiv och administration, juridik, digitalisering och upphandling. Staben leds av biträdande socialdirektör.

ARBETSUPPGIFTER

Som nämndsekreterare ansvarar du för att nämndprocess och ärendeprocess för socialnämnden är rättssäker och av god kvalitet. Arbetet omfattar samordning och planering av sammanträden och möten kopplat till nämnden, sammanställa kallelser, skriva protokoll, expediera beslut samt publicering av kallelser och protokoll. Du samordnar och fördelar inkomna ärenden, förfrågningar, remisser m.m. och följer upp att dessa hanteras samt kontrollerar svarstider och begär eventuella anstånd. Du planerar studiebesök, utbildningar och arrangemang för nämnden och stöttar nämndens ordförande och ledamöter utifrån behov.

Du ansvarar för diarieföring och posthantering kopplat till socialnämndens ansvarsområde, samt stöd och utbildning för handläggare i kommunens ärendehanteringssystem Ciceron.

Arbetet omfattar även samordning och administrering av andra mötesforum så som kommunala pensionärsrådet (KPR) och förvaltningens fackliga samverkansgrupp. Du samordnar även förvaltningens övergripande dataskyddsgrupp och ansvarar för förvaltningens artikel 30-register. Hantering av register, brukarundersökningar och enkäter samt viss handläggning av ärenden förekommer också.

Rollen kräver mycket kontakter och samverkan med andra funktioner inom staben, förvaltningen och kommunen så som handläggare, chefer, andra nämndsekreterare mm.

KVALIFIKATIONER

Vi söker dig som har en eftergymnasial utbildning, gärna inom administration, offentlig förvaltning eller motsvarande arbetslivserfarenhet som bedöms vara relevant för uppdraget. Du har erfarenhet av kvalificerade administrativa arbetsuppgifter. Det är önskvärt om du har erfarenhet av arbete i en politiskt styrd organisation samt kunskap om grundläggande lagstiftning så som kommunallag, offentlighet och sekretess, förvaltningslag och GDPR. Utöver det har du mycket god förmåga att hantera svenska och mycket goda datakunskaper.

Du organisera och planerar ditt arbete väl, sätter upp tidsramar och håller deadlines. Du hanterar stress på ett konstruktivt sätt och bibehåller ett gott humör vid press och motgångar, samt håller fokus på rätt saker. Du arbetar bra med andra människor och relaterar till dem på ett lyhört och smidigt sätt. Du kan anpassa dig och hittar lösningar genom ett prestigelöst fokus på det gemensamma målet och du kan utveckla och lära dig nytt efter förändrade krav, förutsättningar eller omständigheter.

Välkommen med din ansökan!

ÖVRIGT

Tillsättning sker under förutsättning av vederbörliga beslut.

Vänligen respektera att vi undanber oss all direktkontakt från bemannings- och rekryteringsföretag, som vi inte har avtal med, samt försäljare av ytterligare platsannonser.

Om jobbet

Antal tjänster1
ArbetstidHeltid
FöretagsnamnMotala kommun
LönFast månads- vecko- eller timlön
OmfattningTills vidare
Organisationsnummer2120002817
Typ av anställningVanlig anställning
YrkeNämndsekreterare
YrkesområdeAdministration, ekonomi, juridik

Ansökan

Motala kommun söker en person till denna tjänst som nämndsekreterare med placerings i Motala. Om det låter intressant att arbeta som nämndsekreterare hos Motala kommun skickar du in din ansökan senast 2025-01-19.

Källa: Arbetsförmedlingen

Till webb­ansökan »
Relaterade jobb

Nämndsekreterare till Kompetensförsörjningskontoret

Norrköpings kommun söker en person till tjänsten som nämndsekreterare i Norrköping.

2024-12-13

Mer info

Socialsekreterare till Mottagningsgruppen, Barn- och ungdomsenheten

Partille kommun söker en person till tjänsten som socialsekreterare i Partille.

2024-12-16

Mer info

Erfaren nämndsekreterare till Kansliavdelningen

Nykvarns kommun söker en person till tjänsten som nämndsekreterare i Nykvarn.

2024-12-19

Mer info