Nämndsekreterare till Socialkontoret

Publiceringsdatum: 2025-02-27

Söker du efter ett jobb inom administration, ekonomi, juridik-sektorn? Norrköpings kommun söker just nu efter en nämndsekreterare och du kan vara den de letar efter. Norrköpings kommun söker någon som vill arbeta heltid under tills vidare. Kanske är det du?

Arbetsplatsen ligger nära tillhands om du är bosatta i Norrköping som är tjänsteorten. Om du tycker att det låter intressant att börja jobba hos Norrköpings kommun i rollen som nämndsekreterare så har de just nu en ledig tjänst som skulle kunna vara en perfekt match för dig! Bli en del av teamet hos Norrköpings kommun som nämndsekreterare genom att ansöka senast söndag den sextonde mars 2025.


Jobbannons

Vill du skapa trygghet och bidra med god service för Norrköpings invånare? Nu söker vi en nämndsekreterare som gillar att arbeta i team!

Vilka är vi?

På Socialkontoret i Norrköpings kommun sätter vi individens behov i fokus, med barnets bästa som högsta prioritet. Vårt mål är att göra det enkelt att få stöd och att erbjuda insatser av hög kvalitet baserade på rättssäkra bedömningar. Genom att arbeta nära invånarna och erbjuda lösningar som gör skillnad, strävar vi efter att skapa trygghet och social välfärd för alla som bor i kommunen.

Från och med den 1 januari 2025 har socialnämndens ansvarsområde utökats. Detta innebär att Verksamhet för personer med funktionsnedsättning (VPF) nu ingår i socialnämndens reglemente. Syftet med denna förändring är att skapa ett sammanhållet stöd och en mer långsiktig, strategisk utveckling av verksamheten.

Socialnämnden gav i december socialkontoret i uppdrag att säkerställa att VPF omfattas av nämndens kvalitets- och ledningssystem. Det innebär att vi ska integrera VPF:s arbete i socialnämndens styrning, uppföljning och kvalitetsarbete. Nämndens utökade ansvar innebär också att vi behöver utveckla vårt arbete med nämndprocesser, informationssamordning och registratur utifrån de nya förutsättningarna. Därför söker vi nu en engagerad nämndsekreterare till socialkontoret som tillsammans med sin kollega och registrator vill vara med och driva detta arbete framåt.

Dina arbetsuppgifter

Som nämndsekreterare har du, tillsammans med din kollega, en central roll där ni arbetar nära nämndens förtroendevalda, ledningen och handläggarna inom socialkontoret. Du kommer att ansvara för att stödja processen mot socialnämnden och socialnämndens behandlingsutskott. Behandlingsutskottet hanterar individärenden enligt socialtjänstlagen (SoL), lagen med särskilda bestämmelser om vård av unga (LVU) och lagen om vård av missbrukare i vissa fall (LVM). Ditt arbete inkluderar att planera möten, stödja ordföranden med att sätta dagordning och följa ärenden genom hela processen – från start till beslut och expediering.

En viktig del av rollen är att ansvara för behandlingsutskottets sammanträden. Under dessa möten för du protokoll och fungerar som juridiskt stöd för ordföranden, så att sammanträden och beslut följer kommunallagen och kommunens egna riktlinjer.

I din roll som nämndsekreterare utreder och bereder du ärenden inför nämnden, exempelvis remisser, och ger stöd till förtroendevalda inför beslut i individärenden.

Tillsammans med din kollega ansvarar du också för socialkontorets informationssamordning, informationshanteringsplan och delegationsordning. En viktig del av ditt uppdrag är att tillsammans med din kollega utveckla arbetssätt och strukturer för att effektivisera nämndens processer.

Det finns även möjlighet att arbeta med utredningsuppdrag och andra arbetsuppgifter inom Verksamhetsstödet.

Vem är du?

Vi söker dig med en högskoleutbildning inom offentlig förvaltning, statskunskap, socionomexamen eller annan relevant utbildning som bedöms likvärdig. Du har god kännedom om socialtjänstlagen och lagen om stöd och service till vissa funktionshindrade. Du är van vid att arbeta i administrativa system, såsom Officepaketet och ärendehanteringssystemet Public360.

Du har goda kunskaper i lagar som offentlighetsprincipen, offentlighets- och sekretesslagen, förvaltningslagen och kommunallagen. Erfarenhet av handläggning och dokumentation inom individ- och familjeomsorgen (IFO) är meriterande.

Som person är du serviceinriktad, strukturerad och har en mycket god samarbetsförmåga. Du arbetar analytiskt och har lätt för att uttrycka dig både skriftligt och muntligt. Vi ser gärna att du har erfarenhet från liknande arbete inom offentlig verksamhet.

Välkommen med din ansökan!

Information om tjänsten

Antal lediga tjänster: 1

Anställningsform: Tillsvidareanställning på heltid  

Tillträdesdatum: Enligt överenskommelse  

Arbetstid: Dag 

Möjlighet till distansarbete: I viss mån, ja

Sista ansökningsdatum: 16 mars, urval och intervjuer äger rum löpande

Kontakt: Verksamhetschef Pontus Karlbom på pontus.karlbom@norrkoping.se eller rekryteringsspecialist Robert Brandt på 011-15 16 21, robert.brandt@norrkoping.se  

KÄNSLAN AV ATT BIDRA. MÖJLIGHETEN ATT PÅVERKA

Det händer mycket i Norrköping. Allt fler företag väljer att etablera sig här och vi växer dagligen med nya invånare. Att arbeta i Norrköpings kommun betyder att du är med och skapar välfärden. Våra 11 000 medarbetare bidrar och gör skillnad. Varje dag. Vi erbjuder en kreativ och dynamisk arbetsplats för nyfikna och öppna människor som vill ha mer än ett jobb. Tillsammans skapar vi Norrköpings framtid.

Vi söker dig som har kompetens att bidra till våra verksamheter oavsett kön, könsidentitet eller könsuttryck, ålder, etnisk tillhörighet, religion eller annan trosuppfattning, sexuell läggning eller funktionsnedsättning.

När du söker jobb hos oss i Norrköpings kommun använder du dig av vårt rekryteringsverktyg. Du påbörjar din ansökan genom att klicka på ansök längst ner i annonsen. Du som har skyddade personuppgifter ska inte skicka in din ansökan via vår hemsida. Ta en direktkontakt med rekryterande chef alternativt rekryteringsspecialist för att diskutera hur du bäst ansöker utifrån ditt skyddsbehov. Kontaktuppgifter finner du i annonsen.

Vi undanber oss alla erbjudanden om annonserings- och rekryteringshjälp i samband med denna annons.

Om jobbet

Antal tjänster1
ArbetstidHeltid
FöretagsnamnNorrköpings kommun
LönFast månads- vecko- eller timlön
OmfattningTills vidare
Organisationsnummer2120000456
Typ av anställningVanlig anställning
YrkeNämndsekreterare
YrkesområdeAdministration, ekonomi, juridik

Ansökan

Norrköpings kommun söker en person till denna tjänst som nämndsekreterare med placerings i Norrköping. Om det låter intressant att arbeta som nämndsekreterare hos Norrköpings kommun skickar du in din ansökan senast 2025-03-16.

Källa: Arbetsförmedlingen

Till webb­ansökan »
Relaterade jobb

Nämndsekreterare till Socialförvaltningen

Ödeshögs kommun söker en person till tjänsten som nämndsekreterare i Ödeshög.

2025-02-28

Mer info

Socialsekreterare försörjningsstödsenheten i Partille kommun

Partille kommun söker en person till tjänsten som socialsekreterare i Partille.

2025-02-18

Mer info

Nämndsekreterare till kommunstyrelseförvaltningen

Tjörns kommun söker en person till tjänsten som nämndsekreterare i Tjörn.

2025-02-21

Mer info