Kombinerad tjänst som familjehemssekreterare och placeringssamordnare

Publiceringsdatum: 2024-08-09

Skulle du vilja jobba inom yrken med social inriktning? Vill du ta steget att arbeta som familjehemssekreterare hos Sala kommun? Nu har du möjligheten. Intresserade sökes för heltid-jobb hos Sala kommun - är du intresserad? De letar efter någon som vill jobba tills vidare.

Sala är platsen där denna position är ledig. Om du tycker att det låter intressant att börja jobba hos Sala kommun i rollen som familjehemssekreterare så har de just nu en ledig tjänst som skulle kunna vara en perfekt match för dig! Bli en del av teamet hos Sala kommun som familjehemssekreterare genom att ansöka senast söndag den tjugonionde september 2024.


Jobbannons

Barn och ungdomsenheten I Sala söker nu en familjehemssekreterare 50 % och placeringssamordnare 50 % i en heltidstjänst som tillsammans med övriga kollegor i familjehemsteamet ansvarar för att samordna arbetet med externa insatser till enhetens olika målgrupper.

Är du flexibel, gillar utvecklingsarbete, har flerårig erfarenhet av socialt arbete och vill arbeta stödjande och styrande med att tillgodose behovet av externa insatser? Söker du ett arbete där du kan göra skillnad och utvecklas tillsammans med ett stabilt och kompetent team? Då kan det här vara jobbet för dig! Vi ser med glädje fram emot att få hälsa vår nya kollega välkommen till vårt härliga gäng hos oss!

Om arbetsplatsen

Familjehemsteamet är en arbetsgrupp som tillsammans har mycket glädje, engagemang, omtanke, empati, kompetens och erfarenheter. Barn- och ungdomsenheten har en positiv anda där alla hjälper varandra. I enheten har vi mottagningssekreterare, utredare, uppföljare av öppenvårdsinsatser, familjehemssekreterare, barnuppföljare, socialadministratörer, där alla sitter i samma lokal. Enhetschefer och teamledare sitter i direkt anslutning till handläggarna, vilket gör att det finns bra daglig vägledning och vid beslutsfattandet. Vi arbetar enkelt, effektivt och medborgarvänligt för att våra medborgare ska få den service och det mottagandet som de efterfrågar.

Ditt uppdrag

Som placeringssamordnare är du del i familjehemsteamet där du har huvudansvaret för att samordna arbete kring köp av öppenvård, familjehem, HVB och stödboende för nämndens målgrupper. Ansvarsområdena kan komma att ändras över tid utifrån enhetens behov. Tjänsten innebär avrop från ramavtal, direktupphandling av insatser riktade framför allt till barn samt unga och i samverkan med vuxenhetens placeringssamordnare samt avtalshantering. Placeringssamordnaren ansvarar bland annat för att stödja socialsekreterare i att hitta rätt insats till den enskilde, i de fall insatsen inte kan verkställas i egen regi, samt att kontrollera erforderliga tillstånd och ekonomisk status gällande leverantörer. Du kommer att fungera som ett stöd i bland annat avtalstolkningar, att vi följer ramar och når uppsatta mål. En viktig roll är att säkerställa att enheten följer LOU (lagen om offentlig upphandling) och du arbetar på så sätt både stödjande och styrande. Då tjänsterna ständigt utvecklas utifrån verksamhetens behov så får du möjlighet att vara med i arbetet med att utforma tjänsten tillsammans med övriga i teamet och tillsammans med dem som arbetar med myndighetsutövning och beslut om externa insatser.

Som familjehemssekreterare kommer du rekrytera, utreda och handleda uppdragstagare. Du tar emot uppdrag från Barn- och ungdomsenheten och Biståndsenheten för funktionshindrade med bistånd enligt SoL och LSS. Du kommer att hantera avtal och ersättningar, ge stöd till samtliga uppdragstagare samt vara med vid uppföljningar av beviljade insatser. I arbetet ingår att göra bedömningar av lämplighet och förmågor hos familjerna och du medverkar i matchningen av valet av familjehem och andra insatser.

Kvalifikationer

Vi söker dig som har relevant utbildning inom samhälls- eller beteendevetenskap eller annan relevant högskoleutbildning som arbetsgivaren bedömer som lämplig för tjänsten. Det är meriterande om du har flerårig erfarenhet av myndighetsutövning inom individ- och familjeomsorg alternativt att du på andra sätt har erfarenhet eller tagit till dig kunskaper om lagstiftning på området. Det är även meriterande om du har Socialrätt, Signs of Safety, kunskaper om BBIC och har erfarenhet av Lagen om offentlig upphandling (LOU). Du har goda muntliga och skriftliga kunskaper i svenska samt goda kunskaper i Office-paketet. B-körkort krävs i tjänsten.

Som person är du flexibel och ser möjligheter i förändringar. Du är bra på att skapa, underhålla och utveckla arbetsmässiga relationer. Vidare är du en person som har en god samarbetsförmåga och relaterar till andra på ett lyhört och smidigt sätt. Jobbet passar dig som är bra på att strukturera, planera och prioritera ditt arbete. Stor vikt läggs vid personlig lämplighet. Sist men inte minst har du förmåga till helhetssyn och att se frågor i ett större perspektiv.

Vad vi erbjuder

  • Möjlighet till distansarbete
  • Ett generöst flextidsavtal
  • Friskvårdsbidrag 2000 kr/år eller friskvårdsbidragsväxling till hälsoundersökning
  • Rätt till heltidsarbete

Vi kommer att intervjua löpande under processens gång. Vänta inte, utan skicka in din ansökan redan idag och bli en del av vårt fantastiska team! Socialtjänsten i Sala – där ditt arbete gör skillnad!

Anställningsvillkor

Tillsvidare, heltid

Arbetstid dagtid, viss kvälltjänstgöring kan förekomma

Tillträde efter överenskommelse

Individuell lönesättning

Krav: B-körkort

Provanställning kan komma att tillämpas

Vi kommer att begära utdrag ur belastningsregistret vid eventuell anställning.

Ansökan

Ansök senast 2024-09-29

Ansökan sker från www.sala.se/ledigajobb. Vi tar inte emot ansökningar via e-post. Urval och intervjuer sker löpande under ansökningstiden och anställning kan ske innan ansökningstidens slut.

Upplysningar

Vill du veta mer om tjänsten är du välkommen att kontakta: 

Enhetschef Agneta Bergman, tel: 0224–74 96 19 eller e-post agneta.bergman@sala.se

Teamledare Minna Männikkö, tel:0224-74 96 21 eller e-post minna.mannikko@sala.se

Facklig företrädare:

Vision, Thomas Roberg, tel: 0224-74 96 62 eller e-post thomas.roberg@sala.se

Om Sala kommun

Sala är en trivsam småstad med ett centralt geografiskt läge med goda allmänna kommunikationer. I kommunen bor det nästan 23 000 invånare och 2000 medarbetare har kommunen som arbetsgivare. Läs mer på www.sala.se.

Välkommen med din ansökan!

Sala kommun söker dig som har kompetens att bidra till våra verksamheter oavsett kön, könsöverskridande identitet eller uttryck, sexuell läggning, etnisk tillhörighet, religion eller annan trosuppfattning, funktionsnedsättning och ålder.

Vi undanber oss vänligen men bestämt erbjudanden om annonserings- och rekryteringshjälp.

Om jobbet

Antal tjänster1
ArbetstidHeltid
FöretagsnamnSala kommun
LönFast månads- vecko- eller timlön
OmfattningTills vidare
Organisationsnummer2120002098
Typ av anställningVanlig anställning
YrkeFamiljehemssekreterare
YrkesområdeYrken med social inriktning

Ansökan

Sala kommun söker en person till denna tjänst som familjehemssekreterare med placerings i Sala. Om det låter intressant att arbeta som familjehemssekreterare hos Sala kommun skickar du in din ansökan senast 2024-09-29.

Källa: Arbetsförmedlingen

Till webb­ansökan »
Relaterade jobb

Nämndsekreterare till Arbetsmarknad-och socialtjänstens nämnd och utskott

Tyresö kommun söker en person till tjänsten som nämndsekreterare i Tyresö.

2024-09-11

Mer info

Vikarierande familjehemssekreterare till Barn- och ungdomsenheten

Hedemora kommun söker en person till tjänsten som familjehemssekreterare i Hedemora.

2024-09-12

Mer info

Familjehemssekreterare sektor socialtjänst

Skövde kommun söker en person till tjänsten som familjehemssekreterare i Skövde.

2024-09-05

Mer info