Familjehemssekreterare med fokus på stöd och handledning av familjehem

Publiceringsdatum: 2024-11-01

Är du på jakt efter en karriär inom yrken med social inriktning? Vill du ta steget att arbeta som familjehemssekreterare hos Sandvikens kommun? Nu har du möjligheten. Sandvikens kommun söker efter en ny anställd på heltid under tills vidare som är redo att ta sin karriär till nästa nivå.

Sandviken är platsen där denna position är ledig. Företaget Sandvikens kommun erbjuder just nu spännande karriärmöjligheter. Om du vill jobba som familjehemssekreterare har de nu ett ledigt jobb - kolla in annonsen för att se om du har rätt erfarenhet. Sandvikens kommun letar efter erfaren familjehemssekreterare som kan ansluta till deras team. Sista ansökningsdag är fredag den tjugoandra november 2024.


Jobbannons

Barn- och ungdomsvården i Sandvikens kommun är inne i en spännande och aktiv utvecklingsfas! Genom flera parallella satsningar ökar vi medarbetares förutsättningar att ge det bästa möjliga stödet till de barn, ungdomar och familjer som kommer i kontakt med oss. 

Familjehemsvården är i särskilt fokus för utvecklingsarbetet. Målsättningen är bland annat att öka rekryteringen av och stödet till familjehem i egen regi. Vi strävar efter att bli bättre på att förebygga sammanbrott i placeringar och vill kunna säkerställa att alla familjehemsplacerade barn får sina rättigheter och behov tillgodosedda. Som stöd för familjehemssekreterare, familjerättssekreterare och socialsekreterare på placeringsenheten finns en enhetschef, en gruppledare, två specialistsocionomer, en handläggarassistent samt en barn- och ungdomsassistent. 

Socialsekreterare, familjehemssekreterare, familjerättssekreterare och arbetsledare har en timmes reflektionstid per dag. Syftet är att balansera de höga krav som finns i arbetsvardagen, genom att tillföra resurser i form av ökade möjligheter till återhämtning. 

Hos oss på individ- och familjeomsorgen har du goda möjligheter till kompetensutveckling och du är aktivt med i utvecklingen av verksamheten i enlighet med vårt uppdrag. Vi har regelbunden handledning i grupp. 

Kommunövergripande förmåner vi erbjuder dig är bland annat: 

  • semesterväxling 
  • årsarbetstid 
  • friskvårdsbidrag 
  • hälsofrämjande aktiviteter 
  • extra semesterdagar när du fyller 40 och 50 år 
  • personal- och fritidsföreningen Pulsen

ARBETSUPPGIFTER

Familjehemssekretarens huvudsakliga arbetsuppgift är att rekrytera och utreda familjehem samt kontaktfamiljer/-personer för barn och ungdomar. Arbetet innefattar även att ansvara för uppföljningen av familjehem samt att handleda och stödja dem i deras uppdrag i nära samarbete med barnets/ungdomens socialsekreterare. Att arbeta systemteoretiskt med det tredelade föräldraskapet som utgörs av socialtjänsten, familjehemmen och vårdnadshavarna. 

Huvudfokus för tjänsten är att stödja, vägleda och handleda familjehem i deras vardag. Du är en viktig person för både familjehemmen och barnets socialsekreterare och är den som familjehemmen i första hand vänder sig till vid behov.

KVALIFIKATIONER

Vi söker dig som har socionomutbildning eller annan akademisk utbildning som arbetsgivaren bedömer likvärdig. Vi önskar att du har kunskaper och förståelse för att kunna vägleda kring barns och deras familjers utveckling i allmänhet, men särskilt vad gäller familjehemsplacerade barn. Tidigare erfarenheter av handledning av familjehem eller annat familjearbete är meriterande. 

Du har grundkunskaper och gärna erfarenheter av socialt arbete inom individ- och familjeomsorg och med handläggning av familjehemsplacerade barn/ungdomar specifikt. Du besitter god förmåga att tillämpa gällande lagstiftning. 

Vi utgår från att du har ett mycket stort engagemang för familjehemsplacerade barn och deras förutsättningar att få sina behov tillgodosedda under placeringstiden. Det är också viktigt att du är intresserad av metod- och verksamhetsutveckling utifrån att du som familjehemssekreterare i högsta grad kommer att vara delaktig i det utvecklingsarbete som pågår inom verksamheten. 

Till tjänsten som familjehemssekreterare söker vi dig som är empatisk och trygg som person med god personlig mognad och samarbetsförmåga. Du känner dig bekväm med att arbeta självständigt såväl som tillsammans med kollegor för att bidra till ett gott arbetsklimat. Du har god förmåga att skapa tillitsfulla arbetsallianser med olika typer av familjehem, familjer och externa samarbetspartners. Du bör ha fallenhet för reflektion och analys, samt vara trygg i att fatta beslut och motivera dessa för olika mottagare. Du behöver vara bra på att uttrycka dig i tal och skrift, eftersom arbetet innehåller höga krav på dokumentation. 

Stor vikt kommer att läggas vid personlig lämplighet. 

Om du känner att den beskrivningen stämmer på dig är du varmt välkommen in med din ansökan! 

B-körkort är ett krav.

ÖVRIGT

I den här rekryteringen kommer vi att tillämpa fortlöpande urval, så tveka inte med att skicka in din ansökan! 

Individ- och familjeomsorgsförvaltningen i Sandvikens kommun har en funktionsindelad organisation som består av fem enheter. Inom förvaltningens ansvarsområde finns barn- och ungdomsvård, beroendevård, ekonomiskt bistånd och familjerätt samt handläggning av alkoholtillstånd och strategiskt arbete inom områdena folkhälsa och trygghet och ANDTS. Förvaltningen har en väl utbyggd öppenvård för barn, unga och deras familjer samt för vuxna.

I ditt arbete hos oss får du möta människor och uppleva glädjen i att göra skillnad. Tillsammans gör vi varandra bättre varje dag och gör Sandviken till en attraktiv plats att arbeta, leva och växa i. En plats där vi känner oss hemma och där det är enkelt att trivas mitt ibland natur, kultur, idrott och upplevelser.

Är du nyfiken på att läsa mer om Sandvikens kommun som arbetsgivare och hur det är att arbeta hos oss? Besök gärna vår webbplats https://sandviken.se/arbete-och-karriar

Vill du veta hur det är att bo och leva i Sandvikens kommun? Kontakta oss gärna på telefonnummer 026-24 24 32 så berättar vi mer!

Information till rekryteringskonsulter och annonssäljare:

Sandvikens kommun gör aktiva val när det gäller var vi vill exponera våra platsannonser och vilket stöd vi vill ha i rekryteringen. Vi kommer inte att köpa tjänster eller annonsplats för en pågående rekrytering och ber er därför att inte kontakta oss med sådana erbjudanden.

Om du har skyddad identitet ber vi dig att inte skicka in din ansökan digitalt via vårt rekryteringssystem. Mer information om hur du istället går tillväga finns på www.sandviken.se/ledigajobb

Om jobbet

Antal tjänster1
ArbetstidHeltid
FöretagsnamnSandvikens kommun
LönFast månads- vecko- eller timlön
OmfattningTills vidare
Organisationsnummer2120002346
Typ av anställningVanlig anställning
YrkeFamiljehemssekreterare
YrkesområdeYrken med social inriktning

Ansökan

Sandvikens kommun söker en person till denna tjänst som familjehemssekreterare med placerings i Sandviken. Om det låter intressant att arbeta som familjehemssekreterare hos Sandvikens kommun skickar du in din ansökan senast 2024-11-22.

Källa: Arbetsförmedlingen

Till webb­ansökan »
Relaterade jobb

Utbildningssamordnare med fokus på digitalisering och integrationer

Infranord AB söker en person till tjänsten som utbildningsadministratör/studieadministratör i Solna.

2024-10-25

Mer info

Familjehemssekreterare till enheten Barn och familj

Norbergs kommun söker en person till tjänsten som familjehemssekreterare i Norberg.

2024-11-14

Mer info

Vill du utvecklas och växa inom IT och marknadsföring med oss på Pinevision

Pinevision AB söker två personer till tjänsten som försäljningsassistent/säljadministratör i Gävle.

2024-11-04

Mer info