Nämndsekreterare och registrator – en central roll inom vård- och omsorgsf

Publiceringsdatum: 2025-03-04

Är du på jakt efter en karriär inom administration, ekonomi, juridik? Sjöbo kommun är på jakt efter en skicklig nämndsekreterare och du kan vara rätt person för jobbet. Intresserade sökes för heltid-jobb hos Sjöbo kommun - är du intresserad? De letar efter någon som vill jobba tills vidare.

Att bo i närheten av Sjöbo kan vara en fördel för denna position, så om du redan bor i området bör du överväga att söka jobbet. Sjöbo kommun har just nu ett ledigt jobb som nämndsekreterare. Du har fortfarande tid att söka jobbet som nämndsekreterare hos Sjöbo kommun om du sickar in din ansökan senast sista ansökningsdag som är söndag den tjugotredje mars 2025.


Jobbannons

Är du en organiserad problemlösare med god kännedom om offentlighetsprincipen och en vilja att arbeta i lag?

Sjöbo kommuns vård- och omsorgsförvaltning söker nu en engagerad person till en central roll där du får säkerställa att våra nämndmöten, handlingar och arkiv håller högsta standard.

ARBETSUPPGIFTER

I tjänsten som nämndsekreterare och registrator blir du navet mellan politiker, tjänstepersoner och invånare. Du bidrar till en rättssäker och effektiv nämndprocess samtidigt som du ser till att registratur och arkivhantering sker enligt lag. Rollen kräver att du har insyn i hela förvaltningens verksamhet, utan att vara expert på de olika sakområdena.

Du kommer att planera, administrera och kvalitetssäkra nämndmöten genom att se till att handlingar är väl förberedda och att beslut dokumenteras i protokoll på ett korrekt sätt. I Sjöbo kommun använder vi verksamhetssystemet Evolution vid dokument- och ärendehantering, och du kommer i huvudsak att arbeta i detta system i ditt uppdrag både när det gäller nämndens arbete och registraturen.

Utöver detta kommer du att ingå i ett nätverk med andra nämndsekreterare i kommunen, där det finns möjlighet att utbyta erfarenheter och utveckla gemensamma arbetssätt. Du kommer även att ha ett nära samarbete med vår förvaltningschef och nämndens presidium. Som länken mellan politiker och tjänstepersoner erbjuder du rådgivning i nämndprocessen, stöttar handläggare vid skapandet av tjänsteskrivelser och ser till att kommunikationen fungerar smidigt.

Ditt ansvar omfattar även hantering av registratur, vilket innebär att du sköter diarieföring, posthantering och arkivvård med stor noggrannhet efter gällande lagstiftning. Vid behov kan du även få i uppdrag att administrera och följa upp statsbidrag inom vård och omsorg, vilket ger dig möjlighet att sätta din prägel på våra processer.

KVALIFIKATIONER

Vi söker dig som har utbildning på högskole- eller yrkeshögskolenivå inom registratur, arkiv- och informationskunskap eller annan relevant högskoleutbildning, exempelvis inom statsvetenskap, samhällsvetenskap eller juridik.

Du har grundläggande kunskaper i relevant lagstiftning, framför allt inom offentlighets- och sekretesslagstiftning, men även inom kommunallag och förvaltningslag. Erfarenhet av politiskt styrd verksamhet är ett krav.

Du uttrycker dig tydligt i både tal och skrift och har god IT-kompetens, där Officepaketet är en självklarhet. Erfarenhet av dokument- och ärendehanteringssystemet Evolution är meriterande.

Som person är du ansvarstagande, noggrann och strukturerad, med en förmåga att sprida positiv energi och skapa en god arbetsmiljö.

Vad vi erbjuder

Hos oss får du chansen att påverka och forma en viktig process där rättssäkerhet och effektivitet kombineras med en trivsam arbetsmiljö. Vi erbjuder en dynamisk arbetsplats där din personliga utveckling och dina idéer står i centrum.

Är du redo att ta plats som den nyckelspelare vi söker? Då ser vi fram emot din ansökan!

ÖVRIGT

Inför rekryteringsarbetet har Sjöbo kommun noggrant tagit ställning till rekryteringskanaler och marknadsföring. Vi undanber oss därför bestämt kontakt med mediesäljare, rekryteringssajter och liknande.

Vi värdesätter de kvaliteter som mångfald och jämn könsfördelning tillför verksamheten och ser därför gärna sökande med olika bakgrund och livserfarenhet till tjänsten.

Sjöbo är en expansiv kommun mitt i södra Skåne. Här bor 19 500 invånare som har nära till den omväxlande naturen och många olika boendeformer att välja på.

Vi begär belastningsregister för alla nyanställda inom vård och omsorg. Följande utdrag ska du begära från polisens hemsida; Blankett för att kontrollera egna uppgifter (ska visas/ lämnas i oöppnat kuvert) https://polisen.se/tjanster-tillstand/belastningsregistret/kontrollera-dina-uppgifter-i-belastningsregistret

Om jobbet

Antal tjänster1
ArbetstidHeltid
FöretagsnamnSjöbo kommun
LönFast månads- vecko- eller timlön
OmfattningTills vidare
Organisationsnummer2120001090
Typ av anställningVanlig anställning
YrkeNämndsekreterare
YrkesområdeAdministration, ekonomi, juridik

Ansökan

Sjöbo kommun söker en person till denna tjänst som nämndsekreterare med placerings i Sjöbo. Om det låter intressant att arbeta som nämndsekreterare hos Sjöbo kommun skickar du in din ansökan senast 2025-03-23.

Källa: Arbetsförmedlingen

Till webb­ansökan »
Relaterade jobb

Socialsekreterare för konsultuppdrag inom Barn och unga i Norrbottens län

Dedicare Sverige AB söker en person till tjänsten som socialsekreterare i Kiruna.

2025-01-29

Mer info

Vi söker socialsekreterare till insatsenheten inom barn och ungdom!

Skövde kommun söker tre personer till tjänsten som socialsekreterare i Skövde.

2025-03-05

Mer info

Administrativ chef, barn- och ungdomsförvaltningen

Vallentuna kommun söker en person till tjänsten som chefssekreterare i Vallentuna.

2025-03-04

Mer info