Familjehemssekreterare

Publiceringsdatum: 2025-03-05

Funderar du på att söka jobb inom yrken med social inriktning? Uddevalla kommun är på jakt efter en skicklig familjehemssekreterare och du kan vara rätt person för jobbet. Uddevalla kommun behöver någon som vill arbeta heltid. Om du är tillgänglig för tills vidare, ta en titt på denna jobbannons.

Uddevalla är platsen där denna position är ledig. Om du letar efter en spännande karriär inom familjehemssekreterare-branschen, har Uddevalla kommun just nu två lediga jobb som kan vara av intresse. Bli en del av teamet hos Uddevalla kommun som familjehemssekreterare genom att ansöka senast söndag den tjugotredje mars 2025.


Jobbannons

Uddevalla – en plats för hela livet 

Välkommen att bli en del av vår växande kommun - och att tillsammans med oss arbeta för att ge våra kommuninvånare ännu bättre service.  

Vi erbjuder en attraktiv arbetsplats som ger dig stora möjligheter att utvecklas i din yrkesroll. Vårt mål är att alla ska kunna trivas och växa - under ett helt yrkesliv. Vi vill också utvecklas som arbetsgivare och arbetar aktivt för att på bästa sätt ta till vara på din kunskap och ditt engagemang. Vi uppskattar och uppmuntrar till medskapande från alla. 

Uddevalla kommun är en vacker plats vid havet i hjärtat av Bohuslän. Vi tror på ett öppet och positivt samspel mellan kommun, utbildning, näringsliv och kultur.  

Vi hoppas att du kommer att trivas hos oss! 

Om arbetsplatsen

Vill du arbeta i en erfaren och utvecklingsinriktad familjehemsgrupp! Vi söker en familjehemssekreterare som tillsammans med oss vill arbeta med ett av samhällets viktigaste uppgifter, dvs ge barn i samhällsvård bästa möjliga förutsättningar och en god uppväxt.

Vi arbetar med barnperspektivet i fokus och vårt mål är att ständigt utveckla vårt arbete. 

Arbetsgruppen består av åtta socialsekreterare som ansvarar för de placerade barnen och åtta familjehemssekreterare som rekryterar och handleder familjehemmen samt två 1:e socialsekreterare. 

Arbetsuppgifter

Dina huvudsakliga arbetsuppgifter är att rekrytera, utreda och handleda olika uppdragstagare, i första hand familjehem. Arbetet sker i nära samverkan med socialsekreterarna som handlägger barnen och andra professionella parter. 

  • Utbilda och handleda familjehem.
  • Upprätta avtal samt hantera ersättningsfrågor.

Arbetet innebär en stor del dokumentation och därför behöver du tycka om att skriva och ha en god förmåga att uttrycka dig i skrift. 

Vem söker vi

  • Du som tycker om att samarbeta och har initiativförmåga vilket du visar genom att bygga positiva relationer med familjehemmen och kollegor bl. a.
  • Du som är trygg, lugn och stabil i din yrkesroll. Detta då du kommer att möta familjer/barn och föräldrar i komplexa situationer.
  • Du är strukturerad vilket du visar genom att planera, organisera och prioritera arbetet på ett effektivt sätt.
  • Du som har en god kommunikativ förmåga. 

Du ser samarbete som en självklarhet och har ett synsätt som utgår från att det är tillsammans som vi når våra mål och hittar nya möjligheter för samverkan. Stor vikt läggs vid personliga egenskaper. 

Kvalifikationer

  • Du är socionom eller har annan högskoleutbildning som arbetsgivaren bedömer som likvärdig.
  • B-körkort är ett krav

Det är meriterande om du har arbetat som familjehemssekreterare eller annat arbete kopplat till myndighetsutövning inom Socialtjänsten. Det är även meriterande om du har erfarenhet av BBIC och kunskap i verksamhetssystemet Lifecare. 

Övrigt

Intervjuer sker löpande så tveka inte att skicka in din ansökan nu. 

__________________________

För tjänster där legitimation/giltigt bevis från Socialstyrelsen på skyddad yrkestitel krävs ska detta lämnas in före anställning.

Språkbedömning genomförs för vissa yrkesgrupper innan anställning kan bli aktuell.

Anställning sker under förutsättning att erforderliga beslut fattas. För tjänster där arbetet innebär direkt och regelbunden kontakt med barn och ungdomar, samt för verksamhet inom LSS, vård- och omsorg, hälso-och sjukvård, psykiatrisk vård och missbruksvård, ska giltigt utdrag ur polisens belastningsregister visas upp alternativt lämnas in före anställning. Tänk på att det kan ta tid att få utdraget så beställ det i god tid för att rekryteringsprocessen inte ska fördröjas.

När du söker ett jobb hos oss sparas din ansökan. Det beror på att vi är en offentlig verksamhet. Din ansökan blir en allmän handling när vi har mottagit den. Det innebär att ansökningshandlingar och information om vem som sökt en tjänst kan begäras ut av den som vill.

Om du har skyddad identitet ska du inte göra din ansökan digitalt utan kontakta den som står som kontaktperson i annonsen. 

För dig som inte är medborgare inom EU/EES-området krävs arbetstillstånd, detta gäller inte dig som har permanent uppehållstillstånd. Arbetstillståndet ska uppvisas vid intervjutillfället.

Vi undanber oss vänligen men bestämt direktkontakt med bemannings- och rekryteringsföretag samt försäljare av ytterligare jobbannonser.

Om jobbet

Antal tjänster2
ArbetstidHeltid
FöretagsnamnUddevalla kommun
LönFast månads- vecko- eller timlön
OmfattningTills vidare
Organisationsnummer2120001397
Typ av anställningVanlig anställning
YrkeFamiljehemssekreterare
YrkesområdeYrken med social inriktning

Ansökan

Uddevalla kommun söker två personer till denna tjänst som familjehemssekreterare med placerings i Uddevalla. Om det låter intressant att arbeta som familjehemssekreterare hos Uddevalla kommun skickar du in din ansökan senast 2025-03-23.

Källa: Arbetsförmedlingen

Till webb­ansökan »
Relaterade jobb

Familjehemssekreterare till Köpings kommun

Köpings kommun söker en person till tjänsten som familjehemssekreterare i Köping.

2025-02-24

Mer info

Familjehemssekreterare till vår Familjehemsenhet i Stenungsunds kommun

Stenungsunds kommun söker en person till tjänsten som familjehemssekreterare i Stenungsund.

2025-02-17

Mer info

Familjehemssekreterare

Alvesta kommun söker en person till tjänsten som familjehemssekreterare i Alvesta.

2025-03-10

Mer info