Publiceringsdatum: 2024-12-13
Söker du efter ett jobb inom administration, ekonomi, juridik-sektorn? Sveriges Domstolar söker just nu efter en beredningssekreterare/domstolssekreterare/domstolshandläggare och du kan vara den de letar efter. Vill du arbeta heltid hos Sveriges Domstolar? Just nu letar de efter någon som vill ha en tjänst tills vidare.
Arbetsplatsen ligger nära tillhands om du är bosatta i Varberg som är tjänsteorten. Om du letar efter en spännande karriär inom beredningssekreterare/domstolssekreterare/domstolshandläggare-branschen, har Sveriges Domstolar just nu tre lediga jobb som kan vara av intresse. Sök jobbet som beredningssekreterare/domstolssekreterare/domstolshandläggare hos Sveriges Domstolar och ta chansen att ta din karriär till nästa nivå. Ansök senast söndag den femte januari 2025.
Varje dag avgörs hundratals mål och ärenden i domstolarna runt om i Sverige. Vår organisation består av medarbetare med olika kompetenser, där var och en är betydelsefull i att upprätthålla rättssäkerhet och hög kvalitet i alla led.
För att säkerställa en inkluderande och rättvis rekryteringsprocess tillämpar Sveriges Domstolar kompetensbaserad rekrytering. Vårt urval bygger på kandidaternas kompetenser och meriter. Vi undanber oss vänligen men bestämt direktkontakt med bemannings- och rekryteringsföretag samt försäljare av ytterligare jobbannonser.
Är du intresserad av att vara en viktig kugge inom Sveriges rättsväsende och ansvara för grundläggande delar av en domstols arbete? Varbergs tingsrätt kommer under våren att ha två personalavgångar och söker nu en eller flera domstolshandläggare med inriktning registratur/registratorsfunktion. Två andra medarbetare kommer att gå på föräldraledighet och för dessa söker vi även två vikarierande domstolshandläggare. Om erforderliga beslut fattas kommer vi dessutom att förstärka vår bemanning med ytterligare en domstolshandläggare. Det är med andra ord ett spännande läge att ansluta till vårt härliga gäng och bli en del av tingsrättens verksamhet.
Som domstolshandläggare arbetar du som en del av tingsrättens administrativa nav och erbjuds varierande och utvecklande arbetsuppgifter. Dagligen förekommer kontakter med parter, ombud, myndigheter och allmänhet i stor utsträckning. Du kommer att ingå i team och tillsammans med domare, notarier och andra domstolshandläggare handlägga mål och ärenden, vilket bland annat innebär att sköta skriftväxling, planera rättegångar, kalla till förhandlingar och expediera domar. Det är med andra ord ett omfattande servicearbete som både är utåtriktat och inåtriktat. Beroende på vilken roll och kompetens du har kan du även, efter beslut om delegation, genomföra åtgärder självständigt såsom utfärda stämning, förordna offentlig försvarare och förordna om personutredning.
Som domstolshandläggare med inriktning mot registratur kommer du bland annat att registrera nya mål, sköta skriftväxling, vara delaktig i handläggning av mål samt lämna ut allmänna handlingar. Du kan även, efter beslut om delegation, få utföra självständig handläggning. Inledningsvis kommer detta att ta den mesta av din tid. Arbete med informationshantering generellt, utifrån arkivlagstiftning och integritetslagstiftning, kommer att vara en del av registraturens arbete. Vi är i ett utvecklingsarbete där vi bygger fast säkerhetskontroll och med detta utöka vår bemanning. Detta, och övrigt utvecklingsarbete kommer att resultera i förändrade arbetsuppgifter såväl inom arbetsgruppen som mellan arbetsgrupperna på tingsrätten.
Vi söker dig som har en utpräglad känsla för service och kvalitet. För att trivas hos oss behöver du kunna hantera olika uppgifter, människor, situationer och ha förmåga att analysera och lösa problem. Under perioder med hög arbetsbelastning är din förmåga att prioritera och planera ditt arbete extra viktig, liksom att kunna ge lika god service och gott bemötande.
Du har en avslutad gymnasieutbildning samt flerårig erfarenhet från administrativt arbete. Erfarenhet av arbete som handläggare, företrädesvis på domstol eller annan myndighet, är meriterande. Eftersom vi söker flera medarbetare i denna rekrytering finns det olika kompetenser som är meriterande, såsom om du har en för arbetet relevant eftergymnasial utbildning t.ex. paralegal, arkivvetenskap eller påbyggnadskurs inom registratur och allmänna handlingar.
Eftersom arbetet till stor del utförs digitalt krävs det att du är en van datoranvändare och tidigare har arbetat i IT-baserade dokument- och ärendehanteringssystem är meriterande. Arbetet innebär mycket kontakter internt och externt, något som ställer höga krav på samarbetsförmåga samt mycket god förmåga att uttrycka sig i tal och skrift på svenska. Stor vikt kommer läggas vid personliga egenskaper.
Vi tillämpar provanställning sex månader på våra tillsvidaretjänster.
Vi undanber oss kontakter med rekryteringstjänster.
Vi planerar att genomföra en första digital intervju den 16:e och 17:e januari 2025 för de kandidater som är aktuella.
Antal tjänster | 3 |
---|---|
Arbetstid | Heltid |
Företagsnamn | Sveriges Domstolar |
Lön | Fast månads- vecko- eller timlön |
Omfattning | Tills vidare |
Organisationsnummer | 2021002742 |
Typ av anställning | Vanlig anställning |
Yrke | Beredningssekreterare/Domstolssekreterare/Domstolshandläggare |
Yrkesområde | Administration, ekonomi, juridik |
Sveriges Domstolar söker tre personer till denna tjänst som beredningssekreterare/domstolssekreterare/domstolshandläggare med placerings i Varberg. Om det låter intressant att arbeta som beredningssekreterare/domstolssekreterare/domstolshandläggare hos Sveriges Domstolar skickar du in din ansökan senast 2025-01-05.
Källa: Arbetsförmedlingen
Sveriges Domstolar söker en person till tjänsten som beredningssekreterare/domstolssekreterare/domstolshandläggare i Malmö.
2024-12-13
Mer infoREGION NORRBOTTEN söker en person till tjänsten som medicinsk sekreterare i Gällivare.
2024-12-13
Mer infoSveriges Domstolar söker en person till tjänsten som beredningssekreterare/domstolssekreterare/domstolshandläggare i Stockholm.
2024-12-12
Mer info